دستگاه تصفیه آب بخریم یا نخریم؟ تولید آب تصفیه شده توسط دستگاه های تصفیه آب

باید دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم یا نخریم؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که: دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم یا نخریم؟ ما در این مقاله قصد داریم به چند سوال در زمینه آب تصفیه شده (تصفیه آب) و استفاده از دستگاه های تصفیه آب پاسخ داده:

  • بررسی کنیم آیا تصفیه آب مفید هست یا مضر ؟
  • دلیل استفاده از دستگاه تصفیه آب چیست؟

و پاسخ آنها را به طور کامل برای شما عزیزان شرح دهیم.

آیا آب تصفیه شده ضرر دارد؟ دستگاه تصفیه آب بخریم یا نخریم؟

بیشتر افراد بر این باور هستند که آب لوله کشی بهترین آب برای آشامیدن است و آب های تصفیه شده برای بدن مضر هستند. اما این باور درست می باشد؟ همچنین بعضی از افراد معتقد هستند که بدن نیاز به املاح معدنی دارد و فقط از طریق آب تامین می گردد. این املاح معدنی با تصفیه شدن از بین رفته و در نتیجه بدن دچار مشکل کمبود املاح مورد نیاز خود خواهد شد. برخی افراد از تلخ بودن آب تصفیه شده گله دارند، لذا برای رفع تلخی آن از تنظیم شیر میکس استفاده کرد.

ابتدا قصد داریم به صورت مختصر در مورد سیستم دستگاه تصفیه آب توضیحاتی بدهیم:

در یک دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای، آب پس از ورود به دستگاه از فیلتر های پیش تصفیه عبور می کند. فیلتر های پیش تصفیه وظیفه ی حذف املاح جامد (گل و لای، زنگ آب، شن،ماسه، کلر و…) در آب را دارند. پس از این مراحل، آب توسط فشار پمپ وارد فیلتر ممبران شده و با توجه به انجام اسمز معکوس و فشار بالای این فیلتر، دو شاخه خروجی آب دریافت می شود. این دوشاخه یک خروجی آن به فاضلاب می رود و خروجی دیگر که آب خالص می باشد به داخل مخزن هدایت می گردد.

آب تصفیه شده به علت نداشتن املاح، مدت زمان کوتاهی درون مخزن سالم می ماند مگر اینکه آلودگی به داخل مخزن نفوذ نماید. در صورت ورود آلودگی باید تمامی آب مخزن به صورت کامل تخلیه گردد. دبی خروجی آب تصفیه خیلی کم می باشد، به هیمن دلیل وجود مخزن اهمیت بالایی دارد، چرا که اگر مخزنی در کار نبود، برای پر نمودن یک لیوان آب باید حداقل پنج دقیقه زمان صرف می کردیم تا این مقدار آب تصفیه گردد. با وجود مخزن و ذخیره ۱۶ لیتر آب در آن، همیشه آب با فشار نسبتا بالا در دسترس مصرف کننده می باشد. بعد از عبور آب از فیلتر پنجم (فیلتر پست کربن برای گرفتن بو و طعم نامطبوع آب داخل مخزن ) و فیلتر ششم (فیلتر مینرال که املاح معدنی و مورد نیاز بدن را به آب اضافه می کند) مصرف کننده می تواند از این آب گوارا استفاده کند.

حال به پاسخ سوالات بالا بپردازیم :

دلایل استفاده از دستگاه تصفیه آب

با توجه به افزایش جمعیت و نبود زیر ساخت های کافی در برخی موارد، بعضی مناطق دچار کمبود آب تصفیه شده می شوند و به دلایل ذکر شده، برای تامین آب مورد نیاز مجبور به استفاده از آب های زیرزمینی می باشیم. این موضوع باعث افزایش میزان نیترات در آب شده که بسیار خطرناک می باشد. موضوع مهم بعدی این است که به دلیل میکروبی بودن آب های زیرزمینی برای جلوگیری از رشد باکتری ها به آن مقدار زیادی کلر زده می شود که بسیار خطرناک است. به همین دلیل است که

استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی با تکنولوژی اسمز معکوس به امری ضروری تبدیل شده است. این دستگاه ها علاوه بر حذف تمامی ناخالصی ها، نیترات، نیتریت، گازهای سمی و ترکیبات کلردار تمام  مواد معدنی و املاح مورد نیاز را به آب اضافه می کند. به همین دلیل است که دیگر نیاز نیست نگران این مسئله باشید. چرا که علاوه بر فیلتر مینرال یا مواد معدنی از دیگر فیلترهای مکمل مانند، فیلتر قلیایی یا اکسیژن ساز می توانید جهت بهبود کیفیت آب استفاده کنید.

دستگاه تصفیه آب بخریم یا نخریم

استفاده از فیلترهای دوش حمام

همچنین توصیه می شود؛ برای استحمام از فیلتر های دوش حمام که حاوی کربن های فعال می باشد؛ استفاده کنید. دلیل این پیشنهاد، این است که کلر بر روی پوست و موی سر تاثیر منفی می گذارد و باعث ریزش شدید مو و ایجاد چین و چروک پوست می شود. اگر آب به صورت کامل تصفیه شود از مخزن های ذخیره تا رسیدن به دست مصرف کننده، به دلیل پوسیدگی لوله های انتقال آب و قدیمی بودن، دوباره سطح آلودگی آب از حد مجاز تجاوز نماید.

پس در هر صورت؛ مصرف آب شهری میتواند بسیار خطرناک باشد. مشاهده شده است که در بعضی ساختمان ها از مخازن ذخیره آب استفاده می شود. متاسفانه این مخزن ها سال ها شسته نمی شوند و به قدری آلوده می شوند که تمامی ساکنین آن ساختمان را بیمار می کند.

در صورتی که هیچکس نمی داند علت آن چیست؟

اما با وجود دستگاه تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس RO یا به اصطلاح مخزن دار، این مشکل به هیچ عنوان پیش نمی آید. این دستگاه قادر می باشد که تمامی املاح محلول در آب حتی نیترات و باکتری ها را از بین ببرد. موضوع دیگری که مطرح می شود؛ حذف تمام املاح آب می باشد. این که بدن انسان نیاز به املاحی دارد که از طریق آب تامین می گردد، کاملا درست می باشد. اما باید توجه داشت که املاح داخل آب شهری به صورت کامل دفع می شود، که از ایجاد سنگ کلیه و دیگر مشکلات مشابه جلوگیری کند. دستگاه های تصفیه آب برای حل این مشکل راه کاری دارد.

این راه حل، وجود فیلتر مینرال می باشد، این فیلترها حاوی سنگ ریزه های معدنی است. با عبور آب از این فیلتر، املاح معدنی مفید در آب آزاد می شود و در نتیجه آب املاح مورد نیاز را دریافت می کند. باید به این موضوع اشاره کنیم که هنوز علم پزشکی تاثیر آب بر ساختن سنگ کلیه اثبات نکرده است.

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

هنگامی که آب های زیرزمینی برای سالم سازی و فیلترشدن وارد تصفیه خانه های شهری می‌شوند، برای تصفیه و از بین بردن مواد شیمیایی و آلاینده های موجود در آن، به آن کلر و برخی مواد شیمیایی دیگر زده خواهد شد. این مواد در واقع، تنها باکتری ها و ویروس های موجود در آب را از بین می‌برند. پس از از بین بردن این ویروس ها، گلر در آب باقی می ماند که یکی از مواد شیمیایی خطرناک برای بدن شناخته شده است. آب حاوی کلر پس از تصفیه از تصفیه خانه وارد لوله کشی شهری شده تا به دست مصرف کنندگان برسد. این آب تا زمانی که به مصرف برسد در اثر رد شدن از لوله کشی شهری و لوله کشی داخل ساختمان علاوه بر اینکه دارای ترکیبات کلردار می‌باشد، ذرات معلق و آلوده به آن اضاف می‌شود.

مزایای آب تصفیه شده

 

به همین خاطر است که توصیه می‌شود که هر خانوار در خانه یک دستگاه تصفیه آب خانگی نصب کند، تا توسط آن تمامی آلودگی ها و آلاینده های شیمیایی از آن حذف و تصفیه شود. اغلب، این دستگاه ها دارای ۶ مرحله تصفیه هستند که در مرحله اول ذرات معلق درشت تا ۵ میکرون توسط فیلتر الیافی از بین می روند. در این مرحله ذرات معلق درشت در این فیلترها حبس می‌شوند، اتفاقی که در تصفیه خانه های آب شهری نمی‌افتد. فیلترهایی که در دستگاه تصفیه آب خانگی به کاربرده شده است تمامی ذرات معلق، آلاینده ها، ترکیبات شیمیایی، طعم، مزه و بوی بد آب را از بین می برد.

برای آشنایی بیشتر مقاله دستگاه تصفیه آب چیست را مطالعه کنید.

مشاوره رایگان پیش از خرید

اگر قبل از خرید نیاز به مشاوره رایگان دارید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

انواع فیلترهای بکاررفته در دستگاه تصفیه آب خانگی

همانطور که در دیگر مطالب گوارنوش بدان پرداختیم، انواع فیلتر به کار رفته در دستگاه تصفیه آب خانگی شامل موارد زیر میشود:

  • فیلتر الیافی
  • فیلتر کربن فعال
  • فیلتر کربن
  • فیلتر ممبران
  • فیلتر RO

البته باید توجه داشت که بسته به منطقه زندگی و چگونگی تصفیه آب شهری شاید نیاز باشد تا از فیلترهای دیگری نیز همچون فیلتر فرابنفش و غیره استفاده کنید. علاوه بر این، توصیه کارشناسان گوارنوش به شما این است که از فیلترهای کربنی با منشا گیاهی بهره ببرید.

حال ممکن است با توجه به موارد بالا این سوال برایتان پیش آید که:

آیا هرچه تعدا مراحل دستگاه تصفیه آب بیشتر باشد، کیفیت آب تصفیه شده بیشتر است؟

این سوال تقریبا ذهنیت اشتباهی است که برخی افراد دارند و در پاسخ باید گفت که بر اساس گفته سازمان ملی بهداشت NFC، تعداد مراحل استاندارد تصفیه آب خانگی ۵ مرحله می باشد و این بر عهده فیلترهای زیر است:

  • دو مرحله فیلتر الیافی
  • یک مرحله فیلتر کربن
  • یک مرحله اسمز معکوس
  • یک مرحله فیلتر کربن نهایی

بنابراین استفاده بی‌مورد از سایر فیلترها نه تنها غیرضروری است بلکه ممکن است اثر سو داشته باشد و سلامتی انسان را به خطر بیاندازد.

خواص و مزایای آب تصفیه شده 

در جواب به این سوال که دستگاه تصفیه آب بخریم یا نخریم؟ یا پاسخ به سوال چرا آب تصفیه شده؟ می بایست گفت که امروزه با توجه به افزایش آلودگی آب ها و مطالبی که در بالا گفته شد، تهیه دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار ضروری است چرا که با تصفیه کامل آب آشامیدنی، سلامتی و شادابی را برای شما تضمین خواهد کرد. در اینجا می خواهیم به چند مورد از مزایا و خواص نوشیدن آب تصفیه شده اشاره کنیم:

  • بالا بودن سطح انرژی افرادی که در طول روز، آب تصفیه شده می نوشند.
  • افزایش بازدهی تمرینات ورزشی با نوشیدن آب سالم و تصفیه شده
  • نوشیدن آب تصفیه شده موجب شادابی و طراوات پوست می‌شود.
  • آب سالم و تصفی شده در کاهش وزن موثر خواهد بود.
  • با نوشیدن آب تصفیه شده عملکرد گوارش بهبود یافته و هضم غذا راحت تر می‌شود.

برای رفع تلخی آب چه باید کرد؟

بایدد توجه داشته باشید که مزه واقعی آب تلخ می باشد؛ اما تمامی این مزه ها و طعم ها به عادت مصرف کنندگان بستگی دارد. به طور مثال تمامی کسانی که به مدت دو هفته متوالی از آب تصفیه شده استفاده می کنند دیگر متوجه تلخی آب نمی شوند. در حقیقت مزه آب شهری نیز بسیار نامطلوب است اما چون برخی از مردم عادت به این مزه دارند، بر این باور هستند که مزه واقعی آب همینطور می باشد. در واقع باید آگاه باشید که آب سبک و گوارا، همیشه بدون مزه است. شما عزیزان با نوشیدن این آب به هیچ عنوان احساس سنگینی در قفسه سینه و سیستم گوارش نخواهید داشت. بعضی از افراد آب تصفیه شده را با باز کردن شیر میکس شیرین نمایند، در صورتی که این کار کاملا اشتباه می باشد.

دستگاه تصفیه آب بخریم یا نخریم

چرا نباید از شیر میکس ها استفاده کنیم؟

با باز کردن شیر میکس حتی به مقدار کم، موجب می شود که آب تصفیه نشده با آب تصفیه شده داخل مخزن مخلوط می شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که به هیچ عنوان از شیرمیکس ها استفاده نکنید.

شما می توانید برای هر گونه مشاوره رایگان در ارتباط با دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی با تیم پشتیبانی فروشگاه گوارنوش تماس حاصل فرمایید:
در صفحه های اجتماعی همراه ما باشید:
0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
9 نظرات
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
تمام نظرات را نمایش بده

با خوندن این مقاله مصمم شدم که حتما یه دستگاه بگیریم یه ویدیو هم از یکی از دوستان تو اینستاگرام دیدم که شما براشون نصب کرده بودید، چقدر آب قبل از نصب آلوده بوده و حاوی نیترات بوده

چطوور تشخیص بدیم که دستگاه تصفیه آب تقلبی هست یا نه ؟

بین ۴ تا ۷ تومن

سلام بسیار عالی، من قصد دارم دستگاه تصفیه آب بگیرم به نظر شما، چه برند و دستگاهی مناسب هست؟

سلام دوست عزیز. بله صد در صد درسته.

من از وقتی دستگاه تصویه اب خریدم خیلی اب خونمون با کیفیت تر شده و اگر تو یه شهری زندگی میکنین که اب با کیفیتی نداره حتما پیشنهاد میکنم استافده کنید