سختی گیر و فیلتر تصفیه آب

تفاوت میان سختی گیر و فیلتر تصفیه آب

اغلب بر این باور هستند که استفاده از سختی گیر علاوه بر رسیدن به آب بدون سختی، آب عاری از مواد مضر و خطرناک نظیر: کلر، ترکیبات شیمیایی و … تولید می کند که این باور، یک باور غلط می باشد، چرا که سختی گیرها هیچ گونه تاثیری بر کیفیت آب خصوصا از نظر خلوص، ندارد. برخی دیگر معتقد هستند که فیلتر تصفیه آب برای از بین بردن سختی آب و مشکلات ناشی از آن بسیار موثر خواهد بود اما این دیدگاه را نمی توان به صورت کامل قبول کرد. با توجه به گفته های فوق، انتخاب بین این دو محصول کار دشواری است که نیاز به بررسی و تحقیق بیشتری دارد، بنابراین در این مطلب قصد داریم تفاوت میان سختی گیر و فیلتر تصفیه آب و همچنین عملکرد آن ها را مورد بررسی قرار بدهیم.

تفاوت بین سختی گیر و فیلتر تصفیه آب

تفاوت بین سختی گیر و فیلتر تصفیه آب در این است که سختی گیرها تنها سختی آب را برای جلوگیری از رسوب در لوله کشی و وسایل برقی که با آب سروکار دارند، استفاده می شوند اما فیلترها برای از بین بردن تمام ناخالصی های موجود در آب نظیر ذرات معلق، میکروارگانیسم ها، فلزات سنگین و … استفاده می شوند.

آیا سختی گیر آب را به صورت کامل تصفیه می کند؟

آشامیدن و استفاده از آب سخت به هیچ عنوان سلامتی انسان را به خطر نمی اندازد چه بسا به دلیل وجود مواد معدنی، می تواند برای بدن مفید باشد. دلیل استفاده از سختی گیر حذف آلودگی های موجود در آب نیست و می توان گفت تنها دلیل استفاده از سختی گیرها، جلوگیری از بوجود آمدن رسوب در سیستم لوله کشی و وسایلی نظیر ماشین لباسشویی است. همانطور که در مقاله سختی گیر چیست گفته شد، بستر سختی گیرها از جنس رزین کاتیونی است که با آب نمک احیا می شود تا منیزیم، کلسیم و سایر یون های ایجاد کننده سختی آب را از بین ببرند.

»خرید سختی گیر رزینی

مزایای استفاده از سختی گیر

  • کاهش هزینه تعمیر و نگهداری سیستم لوله کشی، آبگرمکن، پکیج، وسایل برقی خانگی که با آب سروکار دارند.
  • موجب افزایش دوام و طول عمر پکیج، لوازم برقی نظیر ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و … می شود.

سیستم های سختی گیر یک سیستم تصفیه آب برای ورودی ساختمان محسوب می شود که ابتدای ورودی ساختمان نصب می گردد تا تمام سختی موجود در آب ورود به ساختمان را بگیرد. در جواب این سوال که آیا سختی گیر آب را تصفیه می کند، می بایست گفت بله، اما تنها چیزی که از آب حذف می کند، همان سختی آب می باشد و اثری در حذف میکروارگانیسم ها، فلزات سنگین و سایر تریکبات شیمیایی موجود در آب ندارد.

آیا فیلتر تصفیه آب، سختی آب را از بین می برد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که به نوع فیلتر بستگی دارد که بر روی سختی آب اثر می گذارد یا خیر. به عنوان مثال هنگامی که صحبت از ناخالصی هایی نظیر فلزات سنگین، ترکیبات شیمیایی، آفت کش ها و … می شود، انتخاب فیلتر تصفیه آب بهترین گزینه برای انتخاب است. فیلترهای تصفیه آب انواع مختلفی دارد که می توان به فیلتر ممبران اسمز معکوس که برای آشنایی با این فیلتر و روش کار آن، پیشنهاد میکنیم که روش تصفیه آب با اسمز معکوس را مطالعه کنید.

فیلتر کربن اکتیو، فیلترهای میکرونی و … اشاره نمود. هر کدام از این فیلترها، ناخالصی های آب را طی فرآیندهایی از بین می برند که پس از مدتی با از تعویض و احیا فیلتر، تمام این ناخالصی ها از دستگاه خارج می شود. با استفاده از این فیلترها، ذرات معلق، فلزات سنگین، مواد شیمیایی، آهن، کلر، ترکیبات کلردار و طعم و بوی نامطبوع از آب گرفته می شود.

کدام را انتخاب کنیم؟

برخلاف سختی گیرها که در ورودی آب ساختمان نصب می شوند، سیستم های فیلتراسیون که از فیلترهای تصفیه استفاده می کنند در محل استفاده نصب می شوند. سیستم های فیلتراسیون اغلب زیر سینک، روی کابینت یا روی شیر برداشت نصب می شوند. هدف از نصب در محل استفاده این است که برای تصفیه کردن آب در همان محل استفاده می گردد. این موضوع باعث شده است که فیلتر تصفیه آب، قیمت و ابعاد کمتری نسبت به سختی گیر داشته باشد.

در انتخاب این دو اولین موردی که باید در نظر بگیریم نوع آبی است که مصرف می کنیم. اگر آب دارای مقداری کلسیم و منیزیم باشد قطعا پس از مدتی با مشکل رسوب و سختی آب مواجه می شویم و نیاز به سختی گیر خواهیم داشت. اگر آب مصرفی دارای آلودگی ، مواد شیمیایی و میکروبی باشد بهتر از که از سیستم های فیلتراسیون که از فیلتر تصفیه آب بهره می گیرند، استفاده کنیم. در آخر باید گفت که سختی گیر از تاسیسات ساختمان و فیلتر تصفیه آب از سلامتی انسان مراقب می کند.

سخن پایانی

فروشگاه گوارنوش پس از  تحقیقات بسیار در زمینه تصفیه آب و بررسی انواع سختی گیر و فیلترهای تصفیه آب، اقدام به عرضه بهترین سختی گیرها و دستگاه های تصفیه آب با قیمت مناسب کرده است. شما عزیزان پس از بررسی نوع آب مصرفی و نیاز خود می توانید جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و خرید غیر حضوری با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

در صفحه های اجتماعی همراه ما باشید:

 

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
تمام نظرات را نمایش بده