عیب یابی و تعویض فیلتر ممبران

 آموزش عیب یابی و تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی

عیب یابی و تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی یکی از نکاتی است که باید بدان توجه کنید. زیرا فیلتر ممبران جزو اصلی ترین قسمت دستگاه تصفیه آب خانگی است که مسئول حذف سختی و خالص سازی آب می‌باشد. به همین دلیل کیفیت آن بسیار حائز اهمیت خواهد بود. ما در این مطلب تصمیم داریم مفصل اطلاعاتی در مورد آموزش عیب یابی و تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی خدمت تان ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

فیلتر ممبران و کاربرد آن

فیلتر ممبران نوعی فیلتر است که از غشای نیمه تراوا تشکیل شده است. این غشا دارای منافذ بسیار ریزی است که به ذرات آب اجازه عبور می‌دهد، اما ذرات آلاینده را جذب یا رد می‌کند. همچنین فیلترهای ممبران در طیف گسترده‌ای از کاربردها استفاده می‌شوند، از جمله:

  • تصفیه آب آشامیدنی: فیلترهای ممبران می‌توانند بسیاری از آلاینده‌های موجود در آب آشامیدنی را حذف کنند از جمله سرب، جیوه، کلر، کلرامین و مواد آلی.
  • تصفیه آب صنعتی: فیلترهای ممبران برای حذف آلاینده‌های خاص از آب صنعتی استفاده می‌شوند مانند مواد شیمیایی، مواد معدنی و روغن.
  • تصفیه آب فاضلاب: فیلترهای ممبران می‌توانند برای تصفیه فاضلاب و بازیابی آب برای استفاده مجدد استفاده شوند.
  • تولید آب خالص: فیلترهای ممبران می‌توانند برای تولید آب خالص برای کاربردهای خاص مانند آزمایشگاهی یا تولید نیمه‌هادی استفاده شوند.
  • علاوه‌بر آن فیلترهای ممبران براساس نوع غشا و اندازه منافذ موجود در آن طبقه‌بندی می‌شوند که به‌طور کلی دو نوع اصلی فیلتر ممبران عبارتند از:
  1. فیلتر اسمز معکوس (RO)
  2. فیلترهای اولترافیلتراسیون (UF)
  • در مجموع فیلترهای ممبران به‌طور کلی دارای طول عمر طولانی هستند، اما باید در فواصل زمانی منظم تعویض شوند که مدت زمان تعویض فیلتر ممبران به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

زمان تعویض فیلتر ممبران

فیلتر ممبران از جمله مهم ترین بخش دستگاه تصفیه آب است که در فروشگاه گوارنوش به فروش می رسد. در واقع می توان گفت هر فیلتر یا وسیله ای عمر مشخصی دارد. عمر فیلتر ممبران به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که عبارت است از:

  • میزان مصرف
  • کیفیت آب ورودی
  • مقدار مصرف طی ۲۴ ساعت
  • استفاده از فیلترهای کربن اکتیو udf
  • عملکرد دستگاه و کیفیت فیلترهای پیش تصفیه قبلی
  • کیفیت ساخت فیلتر
  • عملکرد نادرست قطعاتی مثل پمپ، آداپتور برق، زانو ممبران یک طرفه

با توجه به موارد فوق میتوان چنین بررسی کرد که یک فیلتر ممبران با کیفیت معمولی آب شهری به طور متوسط حداقل ۲ سال دوام دارد.

عیب یابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی

فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی مانند قلب این دستگاه است و وظیفه حذف ناخالصی‌های آب را بر عهده دارد. همچنین عمر متوسط این فیلتر حدود ۲ سال است، اما عواملی مانند کیفیت آب شهری، نحوه استفاده از دستگاه و کیفیت فیلتر می‌توانند بر عمر آن تأثیر بگذارند.

همچنین اگر فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی شما خراب شده باشد، ممکن است با علائمی مانند کاهش میزان آب خروجی، کدر شدن آب خروجی، تغییر طعم و بوی آب خروجی، و رسوب گرفتن کتری و سماور مواجه شوید که در این صورت، لازم است فیلتر ممبران را تعویض کنید.

حال اگر می‌خواهید مطمئن شوید که آیا فیلر ممبران خراب شده است یا نه، می‌توانید خودتان دست به کار شوید. بدین منظور برای عیب یابی فیلتر ممبران ابتدا باید وضعیت ممبران را بررسی کنید. برای این کار، هوزینگ فیلتر را باز کنید و ممبران را بیرون بیاورید. اگر ممبران سیاه شده باشد، نشان می‌دهد که فیلترهای پیش تصفیه به‌درستی کار نکرده‌اند و ذرات کربن از فیلترهای دوم و سوم به فیلتر ممبران رسیده‌اند. در این صورت باید فیلترهای پیش تصفیه را تعویض کنید.

همچنین می‌توانید از یک سختی سنج برای اندازه‌گیری سختی آب استفاده کنید. اگر سختی آب بیش از حد باشد، ممکن است باعث آسیب به فیلتر ممبران شود.

در مجموع در صورت مشاهده هرگونه علائم خرابی در فیلتر ممبران، باید سریعاً آن را تعویض کنید تا از آسیب رسیدن به سایر فیلترهای دستگاه و کاهش کیفیت آب جلوگیری کنید.

آموزش تعویض فیلتر ممبران

پس از عیب یابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی نوبت به تعویض آن می‌رسد. در این راستا کارشناسان گوارنوش به شما توصیه می‌کنند طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • ابتدا آب ورودی و شیر مخزن را ببندید
  • لوله ورودی به هوزینگ را خارج کنید.
  • با استفاده از آچار مخصوص دستگاه تصفیه آب خانگی، فیلتر را از محفظه آن خارج نمایید.
  • حال، هوزینگ را باز کرده و آن را به خوبی شستشو دهید.
  • در مراحل پایانی شما باید فیلتر ممبران جدید را درون هوزینگ قرار داده و اتصالات خروجی آن را ببندید.
  • در نهایت درب هوزینگ را با آچار مخصوص بسته و میزان سختی را به همراه خروجی آب تست کنید.

قابل ذکر است که فیلتر ممبران دستگاه تصفیه را به خوبی تمیز و تعویض نمایید. با این حال هوزینگ را پس از بیرون آوردن فیلتر با دقت شستشو دهید زیرا درون آن معمولا جلبک، باکتری و دیگر میکروارگانیسم‌ها رشد می‌کنند.

همچنین توجه داشته باشید که برای بازکردن هوزینگ دستگاه تصفیه از آچار مخصوص آن استفاده کنید، زیرا ضمانت سلامت دستگاه تصفیه آب را به همراه دارد.

نکاتی برای افزایش عمر فیلتر ممبران

افزایش عمر فیلتر ممبران می‌تواند هزینه‌های نگهداری دستگاه تصفیه آب را کاهش دهد. بنابراین در ادامه به برخی نکات برای افزایش عمر فیلتر ممبران اشاره می‌کنیم:

  1. استفاده از فیلترهای پیش تصفیه با کیفیت: فیلترهای پیش تصفیه وظیفه حذف آلاینده‌های بزرگ‌تر از ۰.۱ میکرون را بر عهده دارند. این فیلترها از ورود آلاینده‌هایی مانند گل و لای، شن و ماسه، زنگ زدگی و کلر به فیلتر ممبران جلوگیری می‌کنند. همچنین استفاده از فیلترهای پیش تصفیه با کیفیت می‌تواند به‌طور قابل توجهی از عمر فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب شما بکشد.
  2. تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه: فیلترهای پیش تصفیه باید هر چند ماه یکبار تعویض شوند. تعویض به موقع این فیلترها از آسیب دیدن فیلتر ممبران جلوگیری می کند.
  3. رعایت شرایط عملیاتی بهینه: دمای آب، فشار آب و pH آب از عوامل مهمی هستند که بر عملکرد فیلتر ممبران تأثیر می‌گذارند. بنابراین رعایت شرایط عملیاتی بهینه توصیه شده توسط سازنده دستگاه تصفیه آب، می‌تواند به افزایش عمر فیلتر ممبران کمک کند.
  4. استفاده از شیر شستشوی ممبران: شیر شستشوی ممبران به‌طور دوره‌ای آب را از پشت فیلتر ممبران عبور می‌دهد و رسوبات و آلاینده‌های انباشته شده را از آن پاک می‌کند. استفاده از شیر شستشوی ممبران همچنین می‌تواند به افزایش عمر فیلتر ممبران و بهبود عملکرد آن کمک کند.
  5. تمیز کردن فیلتر ممبران: در صورت مشاهده کاهش جریان آب خروجی از دستگاه تصفیه آب، می‌توانید فیلتر ممبران را تمیز کنید. برای این کار از محلول‌های تمیز کننده مخصوص فیلترهای ممبران استفاده کنید.
  6. تعویض فیلتر ممبران در زمان مناسب: عمر مفید فیلتر ممبران بسته به کیفیت آب، میزان آب مصرفی و شیوه‌های نگهداری متفاوت است. با این حال، به‌طور کلی توصیه می‌شود فیلتر ممبران هر ۲ تا ۳ سال یکبار تعویض شود.

در نهایت با رعایت نکات فوق می‌توانید تا حد زیادی از عمر فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی خود کاست و از آبی سالم و با کیفیت برخوردار شوید.

نکته:

قابل ذکر است که فیلتر ممبران دستگاه تصفیه را به خوبی تمیز و تعویض نمایید. با این حال، هوزینگ را پس از بیرون آوردن فیلتر با دقت شستشو دهید زیرا درون آن معمولا جلبک، باکتری و دیگر میکروارگانیسم ها رشد می‌کنند.

همچنین توجه داشته باشید که برای بازکردن هوزینگ دستگاه تصفیه از آچار مخصوص آن استفاده کنید زیرا ضمانت سلامت دستگاه تصفیه آب را به همراه دارد.

خرید فیلتر ممبران

خرید فیلتر ممبران

ما در این مطلب به آموزش عیب یابی و تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی پرداختیم. ازاین‌رو شما می‌توانید برای تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی از کارشناسان فروشگاه گوارنوش بهره ببرید. همچنین برای خرید فیلتر ممبران، سایر فیلترها و حتی دستگاه تصفیه آب می‌توانید از فروشگاه گوارنوش اقدام به خریدی با ضمانت کیفیت داشته باشید. برای مشاوره نیز از طریق شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمایید.

» فیلتر ممبران فیلمتک

» فیلتر ممبران نانوتک

مشاوره رایگان برای انتخاب بهترین فیلتر

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
3 نظرات
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
تمام نظرات را نمایش بده

سلام، بهتره کارشناس ممبران رو عوض کنه یا اگه خودمون انجام بدیم مشکلی پیش نمیاد؟