افزایش آمار شیوع بیماری کرونا با آلودگی آب ها و انتقال کوید 19 به آب های سفره های زیر زمینی ارتباطی ندارد

آیا ویروس کرونا می تواند آب های زیر زمینی را آلوده کند؟

با توجه به شیوع سریع ویروس کرونا یا همان کوید ۱۹ و افزایش آمار مبتلا به کرونا در جهان، سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان در هر کشور تمامی عوامل تاثیرگذار بر این موضوع را بررسی کردند و تحقیقات گسترده ای را در این زمینه ها انجام دادند. یکی از این تحقیقات و بررسی، مطالعه در مورد آلودگی آب ها و احتمال آلودگی آب به وبروس کرونا بوده است که آیا این بیماری از طریق آب انتقال می یابد؟  در بعضی از کشورها برای جلوگیری از هر احتمالی نصب دستگاه های تصفیه آب و استفاده از آب های تصفیه شده را واجب دانسته اند. چرا که دستگاه های تصفیه کننده آب تمامی میکروب، ویروس، باکتری و هرگونه ناخالصی را از بین می برد و این احتمال را به صفر می رساند.

آلودگی آب ها و کرونا ویروس

افزایش آمار شیوع بیماری کرونا با آلودگی آب ها و انتقال کوید 19 به آب های سفره های زیر زمینی ارتباطی ندارد

اتحادیه کیفیت آب با همکاری ایالات متحده با توجه به تایید و ضروری شدن محصولات تصفیه آب و خدماتی که در این زمینه توسط وزارت امنیت مهین DHS تایید شده و همچنین تاثیری که در حفاظت از آب آشامیدنی آمریکا دارد در صدد باز گشایی پناهگاهایی برای عرضه این محصولات می باشند. عده بسیاری از محققان در پاسخ به محدودیت هایی که توسط ویروس کرونا اعمال شده است، در زمینه کاهش آلودگی هوا مطالعه داشته اند در حالی که هنوز تاثیر این ویروس بر روی آلودگی رودخانه ها و دریاها مشخص نیست.

دنیس هلما نویسنده و کارشناس هیدرولوژی از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی طی مطالعات اخیر خود عنوان داشته است که رابطه بین کیفیت جو و سطح آب بسیار تنگاتنگ می باشد. در ادامه اظهار داشته است مه نقشه جهانی کاهش قابل توجه بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصدی غلظت دی اکسید نیتروژن ( جو ) را در مقایسه با سال قبل همین موقع در شهرهای بزرگی مانند پاریس، نیویورک و لندن نشان می دهد.

با این حال، سیستم آب پیچیده است و پیشرفت احتمالی آن به سطح شهرنشینی یک منطقه و ماهیت خاکی که اکثر آلودگی ها را فیلتر می کند و جایی که آلاینده ها ماه ها، قبل از رسیدن به آبرراه ها ذخیره می گردد، بستگی دارد. سیل یا باران شدید می تواند جلوی انتشار ناگهانی این مواد گرفته و آن را تسهیل کند. به همین دلیل دانشمندان بر این باور هستند که پیشرفت آب تلفیق شده با ویروس کرونا بسیار مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.

آیا کوید ۱۹ از طریق آب منتقل می شود؟

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مقامات شهری پاریس با توجه به افزایش آمار کرونا پس از بررسی های بسیار اعلام کرده اند که در طی نمونه گیری های انجام شده، آب غیر آشامیدنی شهر پاریس آلوده به ویروس کرونا است. با توجه به شرایط پیش آمده ایم تردید وجود دارد که آیا با ورود پساب شست و شوی متوفیان و بیماران مبتلا به ویروس کرونا به آب های زیر زمینی امکان وجود ویروس کرونا در سفره های آب زیر زمینی وجود دارد؟

افزایش آمار شیوع بیماری کرونا با آلودگی آب ها و انتقال کوید 19 به آب های سفره های زیر زمینی ارتباطی ندارد

پایگاه خبری MSN نوشت، سلیا بلائول که یکی از اعضای شهرداری شهر پاریس می باشد اعلام کرده است که در ۲۷ مورد نمونه آزمایش شده از آب غیر آشامیدنی، ۴ مورد آن آلوده به ویروس کرونا بوده است. پس از انتشار این اخبار، به دلیل استفاده از این شبکه آبرسانی برای تمیز کردن خیابان ها، شبکه مورد نظر قطع شده است.

در ادامه اظهار داشته است که آب شرب از یک شبکه کاملا مستقل تامین می گردد که استفاده از آن هیچ گونه خطری را به همراه نخواهد داشت و افزایش آمار مبتلایان به کرونا ویروس ارتباطی به این موضوع ندارد. لازم به ذکر می باشد که آب غیر آشامیدنی این شبکه که برای آبیاری فضای سبز یا تمیز کردن خیابان ها استفاده می شود از رود سن گرفته می شود. انتشار این اعلامیه توسط شهرداری در، شهروندان پایتخت فرانسه را بسیار نگران کرده است.

پس از این هیدالگو شهردار پاریس اذعان داشت که؛ شبکه های تامین کننده آب آشامیدنی شهر پاریس کاملا سالم و نوشیدن آن هیچ گونه خطری برای سلامتی شهروندان ندارد. با این حال آژانس بهداشت فرانسه در حال بررسی های دقیق تری می باشد.

شایعات واقعیت ها در مورد آلودگی آب ها به کرونا ویروس

پیش از این در فضای مجازی در خصوص اینکه در اثر تجزیه اجساد فوت شدگان بیماران مبتلا به کرونا covid 19، خاک به این ویروس آلوده می گردد و از طریق خاک به آب های زیر زمینی انتقال می یابد، شایعاتی منتشر گردید. پس از این هم موضوع آلودگی آب های زیر زمینی توسط ورود پساب شست و شوی فوت شدگان کرونا ویروس و بیماران مبتلا به این ویروس، عنوان شد که هر بار مسئولین این موضوع را تکذیب کردند.

به گفته سید اعظم واقفی کوشا مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب در این خصوص؛ امکان انتقال ویروس به آب های زیر زمینی از طریق اجساد فوت شده توسط بیماری کرونا و پساب شست و شوی مربوط به آن ها، وجود ندارد. چرا که قبل از شیوع این ویروس در کشور، این مسئله مورد توجه بود که محل دفن زباله های آرامستان فاصله زیادی با منابع آب شرب داشته باشد.

افزایش آمار شیوع بیماری کرونا با آلودگی آب ها و انتقال کوید 19 به آب های سفره های زیر زمینی ارتباطی ندارد

این نگرانی قبل از شیوع کرونا ویروس وجود داشته است به همین دلیل امکان نفوذ ویروس به آب های زیر زمینی وجود ندارد. میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر بحران وزارت نیرو نیز اذعان داشته است که: « درصد نفوذ ویروس به منابع آب های زیر زمینی تقریبا برابر صفر می باشد. ویروس کوید ۱۹ خارج از بدن انسان و موجودات زنده تنها چند روز دوام خواهد داشتو این در حالی است که زمان رسیدن آب سطح و ورود آن به سفره های آب زیرزمینی که آب شرب از آن ها تامین می گردد، ده سال طول می کشد. بنابراین با توجه به این مطالعات و تحقیقات انجام شده آلوده شدن آب به ویروس کرونا اشتباه است.»

افزایش آمار شیوع بیماری کرونا با آلودگی آب ها و انتقال کوید 19 به آب های سفره های زیر زمینی ارتباطی ندارد

 

نتیجه اظهارت مدیر عامل آب و فاضلاب:

محمد بختیاری مدیرعامل آب و فاضلاب شهر تهران در این خصوص گفته است که: « این حرف کاملا بی پایه و اساس می باشد چرا که شرکت آب و فاضلاب استان تهران به طور مداوم شبکه آبی پایتخت را با درصد مشخصی از کلر تست می کند تا از نبود ویروس در آب شرب کشور و تهران اطمینان حاصل کند. وجود کلر و ترکیبات کلردار به عنوان ماده گندزدا تمامی باکتری ها و ویروس های آب را از بین می برد بنابراین درصد آلودگی آب به کوید ۱۹ صفر است. آب های زیر زمینی در تهران عاری از هرگونه ویروس و آلودگی می باشد در نیجه هموطنان نگران نباشند و به شایعات اعتماد نکنند چرا که شرکت آب و فاضلاب تهران هر روز پایش می شود و تا به الان گزارشی مبنی بر آلودگی آب شرب تهران به کرونا ویروس گزارش نشده است.»

آیا  از طریق استخر، پارک های آبی و چشمه های آب گرم معدنی منتقل می شود؟

هیچ مدرکی مینی بر انتشار آمار مبتلایان به کوید ۱۹ و وجود این ویروس در این مناطق وجود ندارد. چرا که آب استخرها و پارک های آب توسط کلر و بروم ضدعفونی می شود و موجب از بین رفتن ویروس ها می گردد.

اما در دورانی که جوامع در حال طی کردن دوره همه گیر بودن به ویروس کرونا هستند، مهم است که صاحبان مشاغل و افراد عادی پروتکل های بهداشتی را بیرون از آب رعایت کنند و بهتر می باشد که در این دوران برای مدتی تعطیل باشند.

کرونا ویروس و آب تصفیه شده توسط دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی

با توجه به نشر مطالب فوق، وجود ویروس کوید ۱۹ در آب آشامیدنی امکان پذیر نمی باشد. به طور کلی آب های آشامیدنی پس از ورد به آب های زیر زمینی و پس از تصفیه شدن وسط شرکت آب فاضلاب باز هم دارای کلر، ترکیبات کلردار، شن و ماسه، باکتری و آلاینده های شیمیایی است که پیشنهاد می شود در منزل برای تصفیه آب شرب از نصب دستگاه تصفیه آب خانگی غافل نشوید چرا که این دستگاه ها تمامی ناخالصی و ترکیبات شیمیایی را از آب حذف می کند و در آخرین مرحله تمام مواد معدنی را که در حین مراحل پاکسازی آب از بین رفته است توسط فیلتر مینرال به آب بازمی گرداند. برای آشنایی با مزایای نوشید آب تصفیه شده وارد لینک زیر شوید:

چرا آب تصفیه شده بنوشیم؟

 

با رعایت موارد بهداشتی و داشتن تغذیه سالم (خوردن سبزیجات، آب تصفیه شده، مواد غذایی ارگانیک و …) در کاهش آمار ویروس کرونا موثر خواهید بود. برای حفظ جان خود و عزیزانتان کوشا باشید.

 

شما عزیزان می توانید برای مشاوره و خرید انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی ، صنعتی ، نیمه صنعتی و دستگاه های تصفیه هوا با معتبرترین برندهای روز دنیا با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید:

 

در صفحه های اجتماعی ما ار دنبال کنید:

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
2 نظرات
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
تمام نظرات را نمایش بده

موضوع مقالتون جالب بود خیلی، از همون اول هم گفتن با آب نمیشه که منتقل بشه