دلایل و علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی همراه با آموزش هواگیری مخزن

علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

مخزن دستگاه تصفیه آب ممکن است به علل مختلفی پر نشود و کارآیی آن با اختلال مواجه شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی بپردازیم و به شما کمک کنیم که بتوانید تشخیص دهید این اتفاق به چه دلیل برای دستگاه شما افتاده است تا راحت تر بتوانید عیب یابی دستگاه تصفیه آب را انجام دهید. 

‌فرآیند کار سیستم اسمز معکوس

قبل از این که علت آب نیامدن از دستگاه تصفیه آب و پر نشدن آن را بدانید، لازم است که با فرآیند کار سیستم اسمز معکوس آشنا شوید. سیستم اسمز معکوس، با استفاده از چند فیلتر، طی ۴ مرحله آب را تصفیه می کند. سپس آب تصفیه شده وارد منبع دستگاه تصفیه آب می شود.

باید بدانید:

» عیب یابی و بررسی مشکلات مخزن تصفیه آب خانگی

آب بعد از ورود به این سیستم، از فیلتر رسوبی و کربنی رد می شود و آلاینده های با اندازه بیشتر از ۵ میکرون را به خود جذب می کند. این آلاینده ها ممکن است که به غشای اصلی آسیب وارد کنند. مرحله دوم این سیستم به این صورت است که آب از غشای اصلی رد می شود و آلاینده های کوچک تر از ۱ میکرون را حذف می کند. سپس آب به سمت منبع تصفیه آب حرکت می کند. پس از این که مدت زمان پر شدن مخزن تصفیه آب طی شد، سیستم اسمز معکوس آب را قطع می کند.

اگر یکی از مراحل مذکور به درستی اتفاق صورت نگیرد، می تواند باعث شود که دستگاه به خوبی کار نکند. قبل از تست مخزن تصفیه آب، توجه داشته باشید که به حالت کلی زمان پر شدن منبع تصفیه آب باید در حدود ۴۵ دقیقه باشد. در صورتی که این مدت طولانی تر شود، لازم است که بر اساس جدول عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی مشکل دستگاه برطرف شود.

دلایل پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

در این بخش تصمیم داریم به متداول ترین دلایل پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی بپردازیم. اما پیشنهاد می کنیم غیر از این پست، دفترچه راهنمای دستگاه را هم بخوانید. برخی از علل کاهش فشار آب خروجی دستگاه تصفیه و در نتیجه آن پر نشدن مخزن آب شامل موارد زیر است:

  •  آسیب دیافراگم
  •  کاهش فشار هوای درون مخزن
  •  مشکل در سوپاپ سوزن دار مخزن
  •  معایب مربوط به اتصالات

البته علل پر نشدن مخزن به این موارد محدود نمی شوند و در ادامه مهم ترین دلایل آن بررسی شده است. این مشکلات را می توانید با کسب راهنمایی از متخصصان سایت گوارنوش رفع کنید.

آسیب دیدن دیافراگم و سوراخ بودن مخزن دستگاه تصفیه آب

یکی از علل رایجی که باعث می شود مخزن دستگاه تصفیه آب  پر نشود، مربوط به آسیب دیدن دیافراگم و سوراخ بودن مخزن دستگاه تصفیه آب می باشد که در چنین شرایطی ممکن است نیاز به تعویض تیوپ مخزن تصفیه آب وجود داشته باشد. برای بررسی این مشکل لازم است که به قسمت ورودی هوا یا همان سوپاپ سوزنی مخزن فشار وارد کنید و خروجی آب یا هوا را چک کنید. در صورتی که به جای هوا، آب خارج شد، دیافراگم دیگر قابل تعمیر نیست و باید یک مخزن جدید بخرید.

کاهش فشار هوای درون مخزن

در صورت وجود این مشکل، احتمالا نیاز به هواگیری مخزن تصفیه آب وجود دارد. برای بررسی کاهش فشار هوای درون مخزن باید مقدار فشار آب در هنگام خروج از شیر را چک کنید. اگر این فشار به مقدار قابل توجهی کم شده بود، یعنی فشار هوای درون مخزن کاهش پیدا کرده است. راه دیگر این است که اول آب ورودی دستگاه را ببندید و بعد از آن شیر را باز کنید تا مخزن کاملا خالی شود. در این صورت ممکن است کل آب مخزن تخلیه نشود و حجم زیادی از آب درون آن باقی بماند. دلیل این اتفاق به این موضوع بر می گردد که فشار هوا برای خروج آب از منبع کافی نیست. در چنین شرایطی باید مخزن را مجددا شارژ نمایید.

متعادل نبودن فشار آب مخزن

فشار داخل مخزن یک مقدار حداقلی دارد که اگر  کمتر باشد، فیلتر ها نمی توانند حجم قابل قبولی از آب را فیلتر کنند. در این شرایط، ممکن است برای افزایش کارایی سیستم نیاز باشد پمپ تقویت کننده نصب کنید. علاوه بر این لازم است بررسی کنید که شیر آب به طور کامل باز شده باشد. برای بررسی متعادل نبودن فشار آب مخزن، منبع تغذیه دستگاه را خاموش کنید و همه آب مخزن را خالی کنید و سپس مقدار فشار هوای مخزن را با فشارسنج اندازه بگیرید. در صورتی که فشار درون مخزن کم است، باید فشار آن را افزایش دهید. موقع پمپاژ هوا، از فشارسنج جهت سنجش فشار کمک بگیرید. در غیر این صورت، ممکن است مخزن را بیش از حد تحت فشار قرار دهید.

مسدودیت فیلترها

یکی دیگر از علل پر نشدن دستگاه تصفیه، می تواند ناشی از مسدودیت فیلترها باشد در این حالت لازم است فیلترها عوض شوند. برای این که از سر ریز شدن آب جلوگیری کنید باید شیر آب را ببندید. ضمنا لازم است بعد از تعویض فیلترها شیر خروجی را ببندید و شیر ورودی را به مدت سه ساعت باز نمایید. پس از گذشت این مدت باید میزان آب خروجی از شیر را بررسی کنید. اگر آب کافی نبود، باید فیلترها جایگزین شوند.

در صورتی که مصرف آب از مقدار آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه بیشتر باشد، مخزن خالی خواهد شد و فشار آب درون مخزن هم با تخلیه آن کمتر می شود. در چنین شرایطی باید چندین ساعت منتظر بمانید تا منبع پر شود و از آب به مقدار کم استفاده کنید.

پیشگیری از مشکل پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دستگاه تصفیه آب خانگی شما پیش بیاید، پر نشدن مخزن آن است. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد پیش‌تر به آن پرداختیم. حال در ادامه مطلب قصد داریم با اقداماتی که می‌توان برای پیشگیری از مشکل پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی انجام داد آشنا شویم.

  • استفاده از فیلترهای اصل و باکیفیت

هنگام خرید فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی، دقت کنید که فیلترهای اصل و باکیفیت تهیه کنید. لذا استفاده از فیلترهای نامرغوب نه تنها عمر دستگاه را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند به سیستم اسمز معکوس آسیب برساند و منجر به مشکلاتی مانند پر نشدن مخزن شود.

همچنین افت کیفیت فیلتر ممبران یکی از عوامل اصلی ایجاد مشکل پر نشدن مخزن دستگاه است. ازاین‌رو تعویض به موقع فیلتر ممبران می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. بنابراین اگر متوجه شدید که مخزن دستگاه شما پر نمی‌شود و از زمان تعویض فیلتر ممبران مدتی گذشته است، قبل از هر اقدامی و پرداخت هزینه‌های اضافی فیلتر را تعویض کنید. احتمالاً مشکل با تعویض فیلتر برطرف خواهد شد.

  • عدم استفاده بیش از حد از دستگاه

هر دستگاه تصفیه آب خانگی با توجه به مدل و برند آن، ظرفیت مشخصی برای تصفیه آب در طول روز دارد. این ظرفیت به عوامل مختلفی مانند تعداد فیلترها، قدرت پمپ و نوع سیستم تصفیه بستگی دارد. استفاده بیش از حد از دستگاه تصفیه آب، فشار زیادی به اجزای آن وارد می‌کند و می‌تواند عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد که مهم‌ترین آن بروز مشکلاتی مانند پر نشدن مخزن است.

  • انجام سرویس‌های دوره‌ای

همانند هر وسیله دیگری، دستگاه تصفیه آب نیز برای حفظ عملکرد صحیح و عمر طولانی، به مراقبت و نگهداری منظم نیاز دارد. انجام سرویس‌های دوره‌ای، نقشی حیاتی در تضمین کیفیت آب تصفیه شده و طول عمر دستگاه شما ایفا می‌کند. همچنین سرویس‌های دوره‌ای به منزله چکاپ کامل دستگاه تصفیه آب است. در این چکاپ کارشناسان تمام بخش‌های دستگاه را به‌طور دقیق بررسی می‌کنند و در صورت وجود هرگونه مشکلآن را رفع می‌کنند.

  • تماس با کارشناسان متخصص

همانطور که می‌دانید، دستگاه‌های تصفیه آب از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. در صورت بروز مشکل در هر یک از این بخش‌ها ممکن است با مشکلاتی مانند پر نشدن مخزن دستگاه مواجه شوید. در این شرایط، چه باید کرد؟

اولین و مهم‌ترین قدم، عدم دست‌کاری و تعمیر خودسرانه دستگاه است. چراکه این کار می‌تواند منجر به تشدید مشکل و افزایش هزینه‌های تعمیر شود. بهترین راه حل تماس با کارشناسان متخصص و باتجربه در زمینه تعمیرات دستگاه‌های تصفیه آب است. این افراد با دانش و تجربه کافی، می‌توانند به طور دقیق علت مشکل را تشخیص داده و برای رفع آن اقدام کنند.

در نهایت با رعایت نکات ذکر شده در بالا، می‌توانید از بروز مشکل پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی خود پیشگیری کنید. همچنین در صورت بروز مشکل سعی کنید به جای دست‌کاری دستگاه، با کارشناسان متخصص یا نمایندگی رسمی دستگاه تماس بگیرید تا مشکل را به‌طور اصولی رفع کنند.

سخن پایانی

بنابر آنچه گفته شد، مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی ممکن است نسبت به حالت طبیعی دیرتر پر شود که علت آن می تواند ناشی از موارد مختلفی شامل آسیب دیدن دیافراگم، کاهش فشار هوای داخل مخزن، مسدودیت فیلترها و یا مصرف بالای آب باشد. اما عیب یابی دستگاه تصفیه آب با استفاده از تست مخزن تصفیه آب می تواند سریع تر و راحت تر مشکل پر نشدن مخزن را رفع کند.

امیدواریم که این مطلب برایتان سودمند بوده باشد و به کمک آن بتوانید علت پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب خودتان را شناسایی کرده و آن را برطرف نمایید. برای خرید دستگاه تصفیه آب و حل مشکل آن می توانید به فروشگاه گوارنوش سر بزنید. از همراهی شما تا انتهای این مطلب سپاسگزاریم.

مشاوره رایگان پیش از خرید:

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه خرید انواع دستگاه تصفیه آب، هوا و انواع آبسردکن و اطلاع از قیمت با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
تمام نظرات را نمایش بده