فیلتر ممبران

فیلتر ممبران چیست‌؟ انواع، کاربرد و نحوه تعویض

آیا تا به حال نام فیلتر ممبران را شنیده‌اید؟ معمولا افرادی که در زمینه خرید و فروش دستگاه تصفیه آب فعالیت دارند یا افرادی که برای منزل یا محل کار خود دستگاه تصفیه آب خانگی تهیه کردند، نام فیلتر تصفیه آب ممبران را شنیده‌اند اما به طور دقیق با چگونگی عملکرد آن آشنا نیستند. فیلتر تصفیه آب ممبران membrane به عنوان قلب دستگاه تصفیه آب شناخته شده است. در ادامه مطلب قصد داریم به سوال: فیلتر ممبران چیست‌؟ پاسخ و چگونگی عملکرد آن را شرح دهیم.

فیلترهای ممبران یا غشایی که در دستگاه های اسمز معکوس (RO) استفاده می شوند، مواد معدنی و سایر ذرات معلق را از آب آشامیدنی حذف می کنند. فیلترهای غشایی همچنین در کاربردهای میکروفیلتراسیون ، نانوفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون استفاده می شوند.

فیلتر ممبران چیست‌؟

فیلتر ممبران در واقع تشکیل شده از یک غشا نیمه تراوا است. معنای واژه ممبران یا ممبرین “membrane” در فارسی، غشاء می‌باشد. این فیلتر یکی از اجزای اصلی در تصفیه آب به روش اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون است که تاثیر بسزایی در حذف آلاینده های بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی دارد. عملکرد این فیلتر بر پایه حذف آلاینده ها به کمک غشاء نیمه تراوا بوده که از ورود ناخالصی ها و رسوبات به آب تصفیه شده جلوگیری کند. برای درک وظیفه‌ی غشا در فیلتر تصفیه آب ممبران، بهتر است با مفهوم غشا آشنا شوید.

مشاوره رایگان برای انتخاب بهترین فیلتر

فیلتر ممبران

غشا، ممبران یا ممبرین چیست؟

غشا یه نوع سد و مانع است که اجازه عبور برخی از مواد را می‎‌دهد. غشا مانند سلول های بدن انسان عمل می‌کند. یکی از معروف ترین غشاها که زندگی انسان به آن بستگی دارد، دیواره سلول‌های بدن میباشد. دیواره سلول اجازه ورود به مواد غذایی و اکسیژن می‌دهد و موجب خروج مواد زائد از سلول می‌شود. ممبران شامل چند ورقه غشاء میباشد که در اطراف لوله پلاستیکی قرار گرفته و وظیفه آن عبور آب خالص و تصفیه شده است. به عبارت دیگر، این فیلتر از غشاء نیمه تراوا تشکیل شده است که مواد و ذرات بیولوژیکی، فیزیکی و شمیایی نمی تواند از منافذ آن عبور کند. فیلترهای ممبران قادر به حذف ذارت تا ۰.۰۰۰۱ میکرون میباشد و همانطور که گفته شد مناسب برای تصفیه آب به روش اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون است. در ادامه برای درک بهتر به شرح فرآیند اسمز معکوس پرداخته ایم.

» آموزش عیب یابی و تعویض فیلتر ممبران

اسمز معکوس چیست؟

فرآیند اسمز در طبیعت و رفتار طبیعی ملکول ها بدین صورت است که حلال از طریق غشاء نیمه تراوا از محلول رقیق‌ تر به محلول غلیظ تر سرازیر می‌شود. به طور مثال اگر دو محلول آب نمک، یکی با غلظت بالا و دیگری با غلظت پایین توسط یک غشا نیمه تراوا در کنار هم قرار بگیرند، آب نمک رقیق به طور خودکار به سمت آب نمک غلیظ سرازیر می‌گردد با این تفاوت که ذرات نمک از منافذ غشا رد نمی‌شوند. فرآیند اسمز معکوس همانطور که از اسمش پیداست، عکس این این فرآیند عمل خواهد کرد. برای خواندن ادامه مطلب اسمز معکوس بر روی لینک زیر کلیک کنید.

» تصفیه آب به روش اسمز معکوس

انواع فیلتر ممبران براساس ظرفیت و سایز

فیلتر ممبران قلب تپنده دستگاه‌های تصفیه آب با عملکردی شگفت‌انگیز، آلاینده‌ها و ناخالصی‌ها را از آب جدا می‌کند و آبی سالم و گوارا به شما هدیه می‌دهد. اما انتخاب سایز مناسب این فیلتر باتوجه به ظرفیت و نیاز شما، نقشی حیاتی در کارایی و عمر مفید آن ایفا می‌کند که در ادامه به معرفی سایزهای رایج فیلتر ممبران خواهیم پرداخت.

  • فیلتر ممبران ۲.۵ اینچ

این فیلتر با ظاهری جمع و جور و ظرفیت تصفیه ۵۰ تا ۷۵ گالن در روز، برای مصارف خانگی و آپارتمان‌ها ایده‌آل است. تصفیه آب آشامیدنی، شستشوی میوه‌ها و سبزیجات، و پخت و پز با آبی عاری از آلاینده‌ها، از مزایای استفاده از این فیلتر در خانه شما خواهد بود.

  • فیلتر ممبران ۴ اینچ

ظرفیت تصفیه ۱۵۰ تا ۳۰۰ گالن در روز، فیلتر ممبران ۴ اینچ را به انتخابی مناسب برای مصارف نیمه صنعتی تبدیل کرده است. ادارات، مطب‌ها، رستوران‌ها، و … با استفاده از این فیلتر، می‌توانند به‌طور مداوم از آب تصفیه شده با کیفیت بالا بهره‌مند شوند.

  • فیلتر ممبران ۸ اینچ

این غول دنیای فیلترهای ممبران، با ظرفیت تصفیه ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ گالن در روز، برای مصارف صنعتی و کارخانجات بزرگ طراحی شده است. تصفیه آب در حجم عظیم و با سرعت بالا، از ویژگی‌های بارز این فیلتر قدرتمند است.

در مجموع انتخاب سایز مناسب فیلتر ممبران، با در نظر گرفتن ظرفیت و نیاز شما، ضامن عملکرد صحیح و کارآمد دستگاه تصفیه آب خواهد بود و با انتخابی آگاهانه، می‌توانید از مزایای آب تصفیه شده اعم از طعم دلپذیر، سلامتی و شادابی بهره‌مند شوید.

عملکرد فیلتر ممبران اسمز معکوس

در دستگاه تصفیه آب، فیلتر ممبران اصل در مرحله چهارم دستگاه قرار می‌گیرد. فرآیند اسمز معکوس در این فیلترها توسط فشار تولید شده از پمپ دستگاه در جهت مخالف فرآیند اسمز، انجام می‌شود. در فرآیند اسمز معکوس می‌بایست، محلول ناخالص به سمت خالص هدایت شود در واقع خلاف روند طبیعی فرآیند اسمز، به همین دلیل، فشار در خلاف جهت جریان طبیعی و اسمزی آب وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: تشخیص فیلتر ممبران اصل از تقلبی

 ممبران دارای دو بخش مجرای فاضلاب و آب تصفیه شده است، هنگامی که آب وارد هوزینگ می‌شود، به صورت چرخشی اطراف فیلتر می‌چرخد، آب تصفیه شده از غشا نیمه تراوا توسط فشار اسمزی عبور کرده و تمامی ناخالصی های باقی مانده پشت غشاء باقی می‌ماند و از مجرای فاضلاب خارج می‌گردد. در نهایت آب تصفیه شده و خالص از دستگاه خارج شده و از طریق شیر برداشت قابل استفاده است.

درنهایت باید بگوییم که فیلتر ممبران علاوه بر حذف فلزات سنگین نظیر آرسنیک، جیوه و سرب که در تصفیه خانه صنعتی امکان تصفیه آن ها وجود ندارد، سختی آب را که عاملی سرطان زاست، تنظیم می‌کند. علاوه بر این برخی باکتری ها نیز در این مسیر غیرفعال می‌شوند با این حال که فیلترهای فرابنفش وظیفه حذف باکتری ها و ویروس ها را دارند اما آزمایش‌ها نشان داده اند که آب پس از عبور از ممبران، درصد باکتری آن کاهش می‌یابد.

انواع فیلتر های ممبران

فیلتر ممبران انواع مختلفی دارد که بر اساس ویژگی به ۳ دسته تقسیم شده اند. از جمله این ویژگی ها نوع دستگاهی است که در آن قرار می‌گیرد. در ادامه توضیح مختصری راجع به هر کدام از انواع ممبران داده‌ایم.

فیلتر ممبران
انواع فیلتر ممبران

ممبران اسمز معکوس

این نوع ممبران در دستگاه و تجهیزاتی کاربرد دارد که برای تصفیه آب آشامیدنی و آب مورد نیاز در مکان های صنعتی از روش اسمز معکوس استفاده می‌کنند. آب با فشار تولید شده توسط پمپ دستگاه از فیلتر ممبران اسمز معکوس رد شده و حجم زیادی از ناخالصی و آلاینده های خود را از دست می‌دهد. در این فیلتر مواردی نظیر نیترات، نیتریت، فلرات سنگین مثل آرسنیک، آلاینده های بیولوژیکی و فیزیکی، سرب، ترکیبات کلردار و غیره توسط اسمز معکوس از آب حذف می‌شود.

ممبران نانوفیلتراسیون

فیلتر ممبران که در دستگاه های نانوفیلتراسیون استفاده می‌گردد از دو بخش محافظ و جداکننده تشکیل شده است. بخش محافظ آن، از دستگاه در برابر فشار حفاظت کرده و بخش جداکننده جهت حذف و جدا نمودن ناخالصی ها ب کار می‌رود. منافذ فیلتر ممبران نانو فیلتراسیون به اندازه ۱ نانو بوده و از ورود ذرات معلق تا ۰.۰۰۰۱ جلوگیری می‌کند. د رنهایت با عبور آب از این غشا، تنها یون های مفید برای بدن، در آب باقی می‌ماند.

ممبران اولترافیلتراسیون

ممبران اولترافیلتراسیون هم بر پایه غشاء نیمه تراوا عمل کرده و بر خلاف نوع نانوفیلتراسیون، قادر به حذف یون ها و ملکول های کوچک موجود در آب نمی‌باشد. این فیلتر اغلب برای پاک کردن آب از کلر و ترکیبات کلردار استفاده می‌شود.

عمر مفید فیلتر ممبران

به‌طور کلی عمر مفید فیلتر ممبران به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

  • کیفیت آب ورودی: آب ورودی با کیفیت پایین، حاوی مواد مضر بیشتری است که باعث کاهش عمر فیلتر ممبران می‌شود. به‌عنوان مثال، آبی که دارای املاح معدنی زیاد، کلر یا مواد آلی باشد عمر فیلتر ممبران را کاهش می‌دهد.
  • میزان مصرف آب: هرچه میزان مصرف آب بیشتر باشد، فیلتر ممبران بیشتر کار می‌کند و عمر آن کمتر می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر در خانواده شما دو نفر زندگی می‌کنند و روزانه ۱۰ لیتر آب مصرف می‌کنید، فیلتر ممبران شما باید زودتر از خانواده‌ای که چهار نفر هستند و روزانه ۲۰ لیتر آب مصرف می‌کنند تعویض شود.
  • فشار آب: فشار آب پایین، باعث کاهش جریان آب از فیلتر ممبران می‌شود و عمر آن را کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر فشار آب ورودی به دستگاه تصفیه آب شما ۲ بار باشد، عمر فیلتر ممبران شما کمتر از دستگاهی است که فشار آب ورودی آن ۴ بار است.

به‌طور کلی عمر مفید فیلترهای ممبران صنعتی بین ۱ تا ۵ سال است و عمر مفید فیلترهای ممبران خانگی نیز بین ۶ تا ۱۲ ماه می‌باشد. با این‌حال، این عمر مفید تقریبی است و ممکن است در شرایط مختلف متفاوت باشد.

بهترین فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی

امروزه شرکت‌های بزرگی در سراسر جهان در حال رقابت برای تولید بهترین فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی هستند. لذا این فیلتر یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس است که وظیفه‌ اصلی آن تصفیه‌ی آب ورودی دستگاه و حذف ۹۹ درصد از آلاینده‌های موجود در آن است.

از‌این‌رو برای انتخاب بهترین فیلتر ممبران باید به عوامل مختلفی مانند کیفیت آب ورودی، ظرفیت دستگاه تصفیه آب و میزان بودجه‌ خود توجه کنید. به‌عنوان مثال اگر آب ورودی به دستگاه شما دارای آلاینده‌های زیادی است، باید از فیلتری با لایه‌های بیشتر استفاده کنید. همچنین اگر ظرفیت دستگاه تصفیه آب شما بالا است، باید از فیلتری با ظرفیت بالاتر استفاده کنید. در نهایت، بهتر است از فیلترهای ممبران شرکت‌های معتبر و شناخته‌شده استفاده کنید تا از کیفیت و عملکرد آن‌ها اطمینان داشته باشید.

خرید و قیمت فیلتر ممبران

حال برای خرید فیلتر ممبران از گوارنوش، می‌توانید به وب‌سایت این فروشگاه مراجعه کرده یا با شماره‌های ۰۹۰۱۵۳۲۶۵۶۴ و ۰۹۱۲۹۵۹۷۱۷۹ تماس حاصل فرمایید.

خرید و قیمت فیلتر ممبران

قیمت فیلتر ممبران باتوجه به عوامل مختلفی مانند کمپانی سازنده، میزان کیفیت و ظرفیت آن متفاوت است. مثلا فیلترهای ممبران اصل و با کیفیت معمولاً قیمت بالاتری نسبت به فیلترهای بی‌کیفیت دارند.

از‌این‌رو اگر به‌دنبال خرید فیلتر ممبران اصل و با کیفیت هستید، فروشگاه اینترنتی گوارنوش بهترین گزینه برای شماست. لذا گوارنوش با سال‌ها تجربه در زمینه فروش محصولات تصفیه آب، انواع فیلترهای ممبران اصل و با کیفیت را با قیمت مناسب در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. قیمت ممبران دستگاه تصفیه آب با توجه به کمپانی سازنده و میزان کیفیت، متفاوت است. برای خرید و اطلاع از انواع فیلترهای تصفیه آب به ویژه فیلتر ممبران اصل و با کیفیت به  فروشگاه اینترنتی گوارنوش مراجعه یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

سخن آخر:

همانطور که می‌دانید در دستگاه های اسمز معکوس آب پس از پذر از ۶ الی ۸  مرحله تصفیه و خالص می‌گردد. فیلتر ممبران اصل به عنوان قلب دستگاه تصفیه آب شناخته می‌شود چرا که کاربرد و وظیفه این فیلتر بسیار حساس است به همین دلیل می‌بایست از یک برند و کمپانی معتبر خریداری شود. نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است، خرید فیلتر ممبران اصل از نمایندگی معتبر محصولات تصفیه آب است. چرا که این مراکز، محصولات را با ضمانت اصل بودن و به همراه گارانتی محصول، عرضه می‌کنند.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید: برای اطلاع از محصولات جدید و تخفیفات دوره ای گوارنوش صفحه اینستاگرام فروشگاه را دنبال کنید. 

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
2 نظرات
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
تمام نظرات را نمایش بده

زمان تعویض فیلتر ممبران چطور تشخیص داده میشه؟ درسته که نوشته شده ۱ الی ۲ سال، اما چطور میشه تشخیص داد که وقتش رسیده؟