آب تصفیه شده

چرا باید آب تصفیه شده بنوشیم؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که: چرا باید آب تصفیه شده بنوشیم و دلیل ضرورت تهیه دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟ در این مقاله قصد داریم مزایای نوشیدن آب تصفیه شده که با حذف آلاینده های بیولوژیکی، مواد شمیایی، ذرات معلق در آب، گل و لای، گازهای معلق، کلر و ترکیبات کلردار حاصل می شود و همچنین روش های تصفیه آب و دلیل ضرورت نوشیدن آب تصفیه شده را بیان کنیم. امروزه همراه با رشد روز افزون جمعیت با افزایش نرخ آلودگی آب و هوا مواجه هستیم که آلودگی آب‌ها برای سلامت انسان بسیار مضر می باشد، نوشیدن آب تصفیه شده و سالم از فاکتورهای مهم در حفظ سلامتی افراد می‌باشد. در ادامه همراه ما باشید.

روش های تصفیه آب

شیرین کردن و خالص سازی آب ممکن است به روش های مختلفی نظیر: اسمز معکوس، تقطیر، میکروفیلتراسیون، تصفیه غشایی، اولترافیلتراسیون یا زلال سازی انجام شود. در بین روش هایی نام برده شده، روش اسمز معکوس استاندارترین و کامل ترین روش در جهان به حساب می آید و جایگاه خاص به خود را دارد.

روش اسمز معکوس ( Revers Osmosis ):

روش اسمز معکوس (RO) روشی موثر و پرکاربرد در تصفیه آب خانگی و تصفیه آب صنعتی است. در واقع سیستمی است که در آن آب با فشار غشای نیمه تراوا عبور کرده و مواد معدنی و یون های آن جدا می شود. برای درک بیشتر ابتدا به تحلیل کلمه اسمز می پردازیم.

آب تصفیه شده

اسمز:

در اینجا برای درک بهتر مفهوم اسمز معکوس یا RO و هدف استفاده از این روش، ابتدا در مورد فرایند طبیعی بنام اسمز صحبت می کنیم. اسمز در واقع یک پدیده طبیعی می باشد که در طبیعت به روش های مختلفی انجام می شود. در این پدیده محلول با شوری کمتر به صورت طبیعی به سمت محلول با شوری بیشتر می رود. هنگامی که آب از ریشه درخت جذب می گردد یا کلیه آب بدن انسان را از خون جدا می سازد، پدیده اسمز رخ می دهد.

ایا اب با جوشاندن تصفیه می شود؟

با توجه به افزایش آلودگی آبهای جاری و همچنین ضرورت استفاده از آب شیرین و خالص، برخی مردم بر این باور هستند که با جوشاندن آب قبل از مصرف مواد مضر و شیمیایی موجود در آن از بین می رود. در صورتی که با جوشاندن و رساندن آب به نقطه جوش تنها موجب می شود آب، بخار شود. در واقع با افزایش جنبش مولکول های موجود در آب، این ملکول ها به سطح آب حرکت می کنند که در انتها عمل تبخیر صورت می گیرد. با جوشاندن آب شما نمی توانید موجب از بین رفتن آلاینده ها، مواد شیمیایی، نیترات و دیگر ناخالصی ها شوید.

آیا آب تصفیه شده از عفونت ادراری جلوگیری میکند؟

بنابراین برای از بین بردن ناخالصی و تصفیه آب نه تنها عمل جوشاندن آب را به آبی خالص و تمیز تبدیل نمی کند بلکه باعث غلظت املاح آن می شود. دیگر باور غلط در این زمینه این است که مردم بر این باور هستند که عمل جوشاندن همه ویروس و باکتری ها را از بین می برد. با توجه به اینکه در روستاها یا مناطقی که آب لوله کشی استفاده نمی کنند، جوشاندن موجب از بین رفتن ویروس و باکتری ها می شود. بدیهی است که در تصفیه خانه های شهری ویروس ها و باکتری ها توسط مواد ضدعفونی کننده مانند کلر از بین می روند. جوشاندن آب کمکی به از بین بردن ویروس ها و باکتری ها نخواهد کرد. با توجه به مطالب گفته شده در مورد آلودگی آب ها و ضرورت استفاده از آب سالم برای آشامیدن، بهترین راه برای تصفیه آب، استفاده از دستگاه تصفیه آب است که دارای سیستم اسمز معکوس RO هستند.

مزایای نوشیدن آب تصفیه شده

  • افزایش انرژی در بدن
  • بالا بردن کیفیت تمرینات ورزشی
  • سلامت و شادابی پوست
  • افزایش عملکرد بهتر بدن در دفع سموم و مواد شیمیایی
  • تقویت سیستم گوارش و هضم بهتر غذا
  • کمک به کاهش وزن

از دیگر مزایای نوشیدن آب تصفیه شده می توان به: طبخ غذای سالم تر، حفظ سلامت حیوانات خانگی، افزایش اثربخشی داروها، افزایش طول عمر دستگاه های برقی، رشد بیشتر گیاهان و بهبود طعم چای و قهوه اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با فواید آب تصفیه شده وارد لینک زیر شوید:

» مزایا و فواید آب تصفیه شده

چرا آب تصفیه شده

تفاوت بین آب معدنی با آب تصفیه شده و آب لوله کشی

با وجود تهیه گزارش سالانه و نمونه برداری از آب های شهری توسط سازمان بهداشت آب کشور و تایید کیفیت آب شرب شهروندان تهران، اغلب تقاضای خرید بطری های آب بسته بندی شده روز به روز افزایش یافت.

آب بسته بندی شده پلاستیکی

امروزه آب های بسته بندی شده توسط کارخانه ها با نام های آب معدنی و آب آشامیدنی در بازار عرضه می گردد. در این مقاله چگونگی تهیه آب معدنی و آب آشامیدنی را شرح می دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

آب معدنی چگونه حاصل می شود؟

آب های معدنی و تصفیه شده همانطور که از اسم شان پیدا است از چشمه های آب طبیعی از دل طبیعت به دست می آید. به دلیل غنی بودن این آب ها از کلسیم، آهن، پتاسیم، منگنز و غیره آب معدنی نام گذاری شده اند. آب های طبیعی و معدنی که از دل طبیعت گرفته می شود، دارای کمی ناخالصی هستند. با استفاده از فیلتر های تصفیه و عبور از اشعه ماوراء بنفش علاوه بر گندزدایی و ضدعفونی، مزه، طعم و بو آب توسط فیلترهای کربن پودری و میکرونی بهبود می یابد.

آب آشامیدنی

آب آشامیدنی توسط تصفیه نمودن آب لوله کشی و آب چاه حاصل می شود. آب لوله کشی و آب چاه توسط دستگاه های تصفیه آب صنعتی که دارای فیلترهای قوی و گران قیمت است، تبدیل به آب قابل شرب می شود. پس از تصفیه درون بطری های پلاستیکی یا شیشه ای ریخته شده و به عنوان آب آشامیدنی در بازار توزیع می گردد.

آب لوله کشی

اغلب در شهرهای بزرگ کشور ایران کیفیت آب لوله کشی به نسبت سایر نقاط و حوالی این شهرها، بهتر و راضیت بخش تر می باشد. چرا که در شهرهای بسیار کوچک یا نواحی دور افتاده امکان دسترسی به آب سالم و قابل شرب سخت می باشد. در این شرایط بسیاری از شهروندان در معرض خطر ابتلا به بیماری های ناشی از مصرف آب تصفیه نشده هستند.

آب تصفیه شده

آب تصفیه شده به آبی گفته می شود که عاری از هرگونه ناخالصی، آلاینده های شیمیایی و فلزات سنگین باشد. در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس RO آب ۱۰۰ درصد تصفیه خواهد شد و طعم آن تا حدودی تلخ می شود، اما جای هیچ گونه نگرانی نیست و این مزه تلخ به علت تصفیه بیش از اندازه،  بسیار طبیعی است. بسیاری از افراد این سوال را دارند که چرا آب دستگاه تصفیه شده تلخ است ؟ در ادامه بیشتر در مورد این موضوع و روش رفع تلخی آن صحبت می‌کنیم؛ همراه ما باشید.

چرا آب تصفیه شده تلخ است

در دستگاه های تصفیه آب خانگی در مرحله چهارم، آب با رد شدن از فیلتر ممبران memberan، حجم بسیار زیادی از ناخالصی و تمام املاح معدنی خود را از دست میدهد و آبی که از آن خارج می شود تقریبا آب خالص است که میزان سختی یا TDS آن کمتر از ۲۵ است. به همین دلیل مزه آب کمی تلخ می شود. این امر در دستگاه های آب تصفیه کن بسیار طبیعی است که به هیچ عنوان ضرر ندارد و دلیل آن، تصفیه شدن بیش از حد آب است.

چگونه تلخی آب تصفیه شده را از بین ببریم؟

همانطور که در بالا گفت شد، تلخی آب به علت تصفیه بیش از حد و حذف تمامی مواد و املاح معدنی آب است. بنابراین برای رفع تلخی آب می‌بایست. املاح  معدنی و مورد نیاز بدن انسان را به آن اضافه کنیم. جهت رفع تلخی آب تصفیه شده دو راه حل وجود دارد:

  • استفاده از فیلترهای مواد معدنی یا همان مینرال در مرحله ششم دستگاه تصفیه آب که وظیفه اصلی آن ها اضافه کردن مواد معدنی مفید و رفع تلخی مزه آب است.
  • استفاده از شیرمیکس ها که می توانند مقداری آب با مواد معدنی و املاح بالا را با آب خالص و تصفیه شده ترکیب کنند تا تلخی هم از بین برود و تا حدودی دارای مواد معدنی سالم و مفید شود.
شما عزیزان می توانید برای مشاوره و خرید انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی ، صنعتی ، نیمه صنعتی و دستگاه های تصفیه هوا با معتبرترین برندهای روز دنیا با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید:

در صفحه های اجتماعی ما ار دنبال کنید:

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
2 نظرات
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
تمام نظرات را نمایش بده

اینکه میگن خوردن آب تصفیه شده برای افرادی که به بیماری های مثل سنگ کلیه دچار هستن میتونه راه درمان باشه درسته ؟