تولید آب قلیایی با عبور آب از فیلتر قلیایی یا مواد معدنی یا فیلتر موتد معدنی در دستگاه تصفیه آب RO تولید می شود.

آب قلیایی چیست؟ فواید و مزایا + معایب آب قلیایی

آب قلیایی چیست؟ در این مقاله قصد داریم علاوه‌بر تعریف آب قلیایی، به معرفی فیلتر قلیایی به همراه روش تهیه آب قلیایی تصفیه شده در خانه بپردازیم. همچنین قصد داریم در رابطه با مزایا و خواص آب قلیایی و نگه داشتن بدن در حالت خنثی صحبت کنیم. شاید از خودتان سوال کنید که فیلتر قلیایی چیست؟ و آب چگونه به حالت قلیایی تبدیل می‌شود؟ در ادامه توضیح خواهیم داد که فیلتر قلیایی چگونه عمل می‌کند و مزایای استفاده از این فیلترها چیست؟

آب قلیایی چیست؟

آب قلیایی یا آلکالاین در انگلیسی Alkaline water نامیده می‌شود، دارای PH  بالای ۷ می‌باشد که زیر عدد ۷ حالت اسیدی و ۷=PH خنثی است. با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی و دیگر روش‌ها می‌توان آب را قلیایی کرد. اما تمامی دستگاه‌های تصفیه آب این توانایی را ندارند. بنابراین شما عزیزان می‌توانید با آشامیدن آب قلیایی، بدن خود را در حالت متعادل نگه دارید و از حالت اسیدی که منجربه بیماری‌هایی نظیر سرطان، پارکینسون و غیره می‌شود؛ حفظ کنید. همچنین برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه‌های تصفیه آب آلکالاین وارد لینک زیر شوید.

» دستگاه تصفیه آب هفت مرحله ای قلیایی تکومن

» دستگاه تصفیه آب قلیایی فلاکستک Fluxtek

از آنجا که امروزه به دلیل سبک زندگی و تغذیه نادرست اکثریت مردم؛ میل ph بدن بیشتر به سمت اسیدی سوق کرده، استفاده از آب قلیایی یا آلکالاین تاثیر بسیار مثبتی بر سلامتی و افزایش طول عمر انسان دارد.

خواص، فواید و مضرات آب قلیایی چیست؟

آب قلیایی دارای خواص و فواید بالقوه‌ای است، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این ادعاها مورد نیاز است. همچنین آب قلیایی برای اکثر افراد بی‌خطر بوده، اما برخی افراد ممکن است عوارض جانبی را نیز تجربه کنند. به‌طور کلی از فواید و خواص فوق‌العاده آب آلکالاین (قلیایی) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سلامت کلیه و کبد
  • دارای خواص آنتی اکسیدانی است که موجب خنثی شدن رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود و از صدمه به DNA و سلول‌ها جلوگیری می‌کند.
  • هیدراسیون (آبرسانی و نفوذپذیری بالا) که خصوصا برای ورزشکاران بسیار مفید است.
  • بالا بردن میزان اکسیژن در خون
  • مخاط ساخته شده بر روی دیواره روده بزرگ را از بین می‌برد تا جذب مواد معدنی در بدن افرایش یابد.
  • دارای میزان بالایی از پتاسیم و کلسیم می‌باشد.
  • یون هیدروکسیل OH با بار منفی موجود در آب موجب افزایش انرژی و هوشیاری ذهنی بالا می‌شود.
  • به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • آب قلیایی با PH بالای ۱۰٫۵ به حذف آفت کش‌ها از روی میوه و سبزیجات کمک می‌کند.

مضرات آب قلیایی

در حالی که آب قلیایی ممکن است برای برخی افراد فواید سلامتی داشته باشد، اما می‌تواند برای برخی دیگر مضر نیز باشد که به‌طور کلی برخی از مضرات احتمالی آب قلیایی عبارت‌اند از:

  • آب قلیایی یا یونیزه شده به روش های موجود به شرط کنترل در میزان و زمان مصرف، ضرر خاصی ندارد.
  • آلکالاین اگر در زمان نامناسب و در میان وعده ها استفاده شود موجب تضعیف اسید معده می شود.
  • در این صورت پس از گذشت مدت زمان طولانی افراد دچار رفلاکس یا مشکلات گوارشی می شوند.
  • برای رفع این مشکلات توصیه شده است که ۱ ساعت قبل از غذا و ۲ ساعت بعد از آن آب مصرف نشود.
  • در صورت مصرف بیش از اندازه و بی موقع، آلکالاین می تواند میزان اسیدیته معده را کاهش دهد، موجب مسمومیت دستگاه گوارش و سوزش پوست شود.
  • آب قلیایی با هوا و مواد پلاستیکی واکنش می‌دهد لذا توصیه اکید شده است که در ظروف شیشه ای نگهداری شود.

در آخر توصیه می‌شود اگر به فکر مصرف آب قلیایی هستید، بهتر است قبل از شروع با پزشک خود حتما صحبت کنید.

فیلتر قلیایی چیست؟

یک مقیاس برای اندازه‌گیری میزان اسیدی یا بازی بودن یک محلول آبی ph است. این مقیاس از ۰ تا ۱۴ متغیر است. آب خالص در دمای اتاق pH 7 دارد و در نتیجه خنثی است. آبی که pH آن کمتر از ۷ باشد، اسیدی است و آبی که pH آن بیشتر از ۷ باشد، بازی است.

به گفته پزشکان متخصص، آب آشامیدنی با pH 8 تا ۹.۵ برای سلامتی مفید است. این آب به حفظ تعادل pH بدن کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت نیز موثر باشد.

لازم به ذکر است که در دستگاه های تصفیه آب پس از عبور آب از ممبران و تصفیه کامل آب، تمامی مواد معدنی و املاح مورد نیاز آن کاهش می یابد ( کاهش PH). آب عاری از مواد و املاح معدنی برای بدن مضر می باشد. به همین دلیل برای حل این مشکل در دستگاه های تصفیه آب، بعد از ممبران فیلتر مینرال یا قلیایی تعبیه شده است. با عبور آب از این فیلتر قلیایی ، مواد معدنی در آب حل شده و آب خاصیت بازی پیدا می کند و PH آن افزایش می یابد.

»صفحه رسمی اسنستاگرام گوارنوش«

 

خواص نوشیدن آب قلیایی برای بدن انسان چیست؟

کشور ژاپن در دهه ۱۹۳۰ برای اولین بار در خصوص تاثیرات آب قلیایی بر روی بدن انسان تحقیق کرد. در سال ۱۹۶۶ وزارت بهداشت ژاپن پس از انجام تحقیقتی اعلام نمود که استفاده از محلول قلیایی برای سوء هاضمه، اسهال مزمن، ترش کردن معده و تخمیر غیرطبیعی دستگاه گوارش مجاز می‌باشد.

امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته در جهان، آلکالاین و نوشیدن آن را به‌عنوان ماده شفابخش می‌دانند. غذاهای اسیدی درصد زیادی از غذاهای مصرفی روزانه یک فرد را تشکیل می‌دهد، به همین دلیل احتمال بروز بیماری‌های خطرناکی از جمله بیماری MS، انواع سرطان، پارکینسون و غیره در بدن‌های اسیدی بسیار بالاتر می‌باشد.

باید در اینجا به این نکته توجه شود که بدن انسان به‌طور طبیعی همواره سعی در ایجاد تعادل خود دارد و اما تغییرات زیاد و ناگهانی نیز منجربه مرگ خواهد شد. علاوه‌بر تمامی فوایدی که آب قلیایی دارد، عوارض و مضراتی می‌تواند داشته باشد که این موارد، عوارض و مضرات مستقیم آب آلکالاین (قلیایی) نمی‌باشد. درواقع این موارد عوارض جانبی و احتمالی آلکالاین هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره کردیم.

لازم به ذکر است که این عوارض در افراد مختلف نیز متفاوت خواهد بود و نرخ ایجاد این علائم در افراد بسیار کم گزارش شده است و به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد.

سرگیجه، کاهش نیرو در ماهیچه‌ها، کاهش کلسیم در خون و حالت تهوع از جمله عوارض جانبی استفاده از آلکالاین است که ممکن است در اثر مصرف زیاد از این نوع آب، اتفاق بیفتد. هیپوکلسمی که از بیماری‌های ناشی از کمبود کلسیم در بدن است، دانشمندان معتقدند که استفاده از آلکالاین بر میزان کلسیم در خون موثر است و می‌تواند موجب افت میزان کلسیم در بدن شود، به همین دلیل است که یکی از عوارض جانبی آن را هیپوکلسمی می‌باشد اما تا به حال نمونه مشابه گزارش نشده است. مواردی که نام برده‌ایم تمام مضرات و عوارض جانبی استفاده از آب قلیایی است و به جرئت می‌توان گفت که مزایا و فواید آلکالاین، عوارض آن را پوشش می‌دهد.

دستگاه آب قلیایی ساز چیست؟

دستگاه آب قلیایی ساز چیست و چه مزایایی دارد؟ دستگاه های تصفیه قلیایی ORP یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در زمینه تصفیه و شیرین کردن آب است. در واقع یک فیلتر مجزا روی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس RO یا دیگر دستگاه های تصفیه آب نصب می‌شود که وظیفه قلیایی کردن و افزایش PH آب را انجام می‌دهد. در دستگاه‌های تصفیه آب قلیایی، عملکرد فیلتر قلیایی یا آلکالاین به این صورت است که یون‌های مثبت اسیدی و منفی قلیایی توسط عمل الکترولیز از یکدیگر تفکیک می‌شوند و در نهایت با جذب یون‌های مثبت توسط یک غشا، نرخ یون‌های منفی قلیایی در آب افزایش می‌یابد.

نکته قابل توجه این است که استفاده از ترکیب دستگاه تصفیه آب یونیزه قلیایی با تصفیه آب اسمز معکوس بسیار کاربردی تر و بهتر است. چرا که فیلترهای الکالاین یا قلیایی ORP به تنهایی توانایی تولید و جذب تمام یون‌های منفی نظیر جیوه کلراید، فلوراید و سولفات را همراه با یون‌های منفی قلیایی ندارد اما اگر در دستگاه های اسمز معکوس از این فیلتر استفاده شود، تمام یون‌های منفی طی مراحل مختلف جذب و از بین می‌رود که در نهایت آلکالاین عاری از هرگونه آلاینده شیمیایی می‌گردد.

دستگاه تصفیه آب قلیایی

از مزایای استفاده از دستگاه آب قلیایی ساز، این است که شما همیشه به آلکالاین دسترسی دارید و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. آکالاین تولید شده توسط دستگاه اسمز معکوس علاوه بر داشتن PH مناسب و استاندارد، موجب افزایش سلامتی شما خواهد شد. شما عزیزان می توانید تنها با تهیه یک دستگاه تصفیه آلکالاین اسمز معکوس، سلامت پوست خود را تضمین کنید. چرا که آشامیدن آلکالاین از چین و چروک و پیری زودرس جلوگیری می‌کند و به طور مداوم پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد. از دیگر مزایای این دستگاه و آشامیدن مداوم آلکالاین، تاثیر به سزایی آن در جلوگیری از سرطان های پوستی و سایر سرطان‌ها است. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که دکتر برای شما آب قلیایی تجویز کرده است، بهترین را تهیه یک دستگاه تصفیه آب قلیایی خانگی بجای پرداخت‌ هزینه‌های سنگین جهت خرید بطری‌های آلکالاین است.

» خرید انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب

طرز تهیه آب قلیایی تصفیه شده

از راه های طرز تهیه آب قلیایی در خانه استفاده از دستگاه قلیایی است. تصفیه آب به روش اسمز معکوس متداول ترین و موثرترین روش برای پاک سازی آب از ترکیبات سمی و دیگر ناخالصی ها، در دستگاه های تصفیه آب خانگی است. در دستگاه های تصفیه آب پس از گذشتن آب از فیلتر ممبران در مرحله چهارم تمامی املاح و مواد معدنی آن از بین می رود به همین دلیل پس از این فیلتر از فیلتر مینرال یا مواد معدنی برای تامین املاح مفید در آب استفاده می شود.

این فیلتر ها به آب مقداری کلسیم و منیزیم اضافه می کند و هنگامی که دستگاه تصفیه آب به مدت چندساعت بدون استفاده می ماند، بخشی از آب در کاتریج فیلتر مینرال یا مواد معدنی ساکن باقی می ماند، در این صورت غلظت یون کلسیم در آب افزایش می یابد. پس از این مدت هنگامی که شیر برداشت را باز می کنیم آب با کلسیم بالا ( بین ۵ تا ۱۰ ppm) از شیر خروجی، خارج می شود و پس از مدت زمان کوتاهی میزانش کاهش می یابد. برای خرید انواع فیلتر تصفیه آب و فیلتر مینرال یا مواد معدنی (قلیایی) به فروشگاه اینترنتی گوارنوش، دسته بندی فیلتر مراجعه کنید.

اگر قصد دارید به روش سنتی محلول قلیایی تهیه کنید در ادامه دو روش و طرز تهیه آب قلیایی تصفیه شده در خانه را به‌طور خلاصه شرح داده‌ایم.

  1. اولین روش استفاده از لیمو ترش می‌باشد که آن را به چند قسمت تقسیم کنید و داخل آب بگذارید و اجازه دهید لیموها ۸ الی ۱۰ دقیقه داخل آب بماند و سپس میل کنید.
  2. روش دوم استفاده از جوش شیرین است که داخل هشت اونس آب یک هشتم قاشق چای خوری جوش شیرین بریزید و کاملاً آن را تا جایی که هیچ کریستالی از ذرات جوش شیرین مشخص نباشد حل کنید پس از حل شدن، می‌توانید محلول قلیایی شده را میل کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که برای افزایش تأثیر آب قلیایی بر سلامتی، می‌توانید آن را با سایر مواد مغذی مانند میوه‌ها و سبزیجات نیز ترکیب کنید. همچنین اگر آب قلیایی را به‌صورت مداوم میل می‌کنید، بهتر است میزان pH آن را با یک کیت pH اندازه گیری کنید تا از قلیایی بودن بیش‌ازحد آن جلوگیری کنید.

در نهایت با استفاده از روش‌های ذکر شده در این مقاله، می‌توانید به‌راحتی آب قلیایی تصفیه شده را در خانه تهیه کنید و از خواص آن برای سلامتی خود بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

شواهد علمی برای حمایت از بسیاری از ادعاهای سلامتی آب قلیایی محدود است. با این حال، برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که آب قلیایی می‌تواند مزایای سلامتی متعددی داشته باشد، از جمله تعادل pH بدن، افزایش هیدراتاسیون، بهبود عملکرد ورزشی و کاهش التهاب. بنابراین اگر به‌دنبال نوشیدنی با فواید بسیار هستید، آب قلیایی می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. با این حال، مهم است که قبل از شروع مصرف آب قلیایی با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر دارویی مصرف می‌کنید.

از‌این‌رو اگر شما عزیزان به‌دنبال دستگاه تصفیه آب خانگی، صنعتی یا نیمه صنعتی می‌باشید، ما با ارائه انواع دستگاه‌های تصفیه آب با معتبرترین برندهای روز دنیا، در خدمت شما هستیم. همچنین برای مشاوره رایگان و خرید دستگاه تصفیه آب مورد نیاز خود، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. ما به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین دستگاه را متناسب با نیاز و بودجه خود انتخاب کنید.

2 1 رای دهید
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
6 نظرات
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
تمام نظرات را نمایش بده

یه فیلتر قلیایی خوب معرفی کنید؟

استفاده زیاد یعنی چه مقدار؟ چون وقتی که دستگاه تصفیه آب داریم، مصرف روزانه آب رو از دستگاه تامین میکنیم، بالاخره فیلتر قلیایی بزاریم یا نزاریم ؟؟؟

سلام ممنون از مطلب خوبتون، فقط اینکه از دستگاه برای تولید آب قلیایی استفاده کنیم بهتره یا به روش خانگی؟