نشانه های خرابی گیج فشار دستگاه تصفیه آب

آشنایی با علائم و نشانه های خرابی گیج فشار

یکی از مهم ترین قطعه ها در دستگاه تصفیه آب خانگی و‌ دستگاه تصفیه آب صنعتی، گیج فشار است. این قطعه وظیفه نمایش فشار آب ورودی به ممبران را بر عهده دارد و عدد روی آن مقدار فشار را نشان می‌دهد. در صورتی که این عدد از مقدار ۵۰psi بیشتر یا کمتر بود، لازم است به جستجوی مشکل در دستگاه تصفیه آب بپردازیم. اگر که این مشکل از خرابی گیج فشار باشد؛ نشانه های متعددی دارد که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

نشانه های خرابی گیج فشار دستگاه تصفیه آب

آشنایی با نشانه های خرابی گیج فشار از این نظر مهم است که وجود مشکل در گیج دستگاه، باعث خطا در اندازه گیری سطح فشار می شود و می تواند مشکلات بزرگی را به وجود آورده و منجر به خرابی سیستم شود. اما در صورتی که یکسری نکات ریز را رعایت کنید، می توانید از خرابی این قطعه و یا آسیب بیشتر به آن جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که خرابی گیج فشار در کارخانه های بزرگ نشان دهنده ضعف در نگهداری از تجهیزات نیست. زیرا تعداد و انواع مختلفی از این قطعه در پالایشگاه ها وجود دارد که خراب شدن آن ها دور از ذهن نیست. اما در دستگاه تصفیه های خانگی این مشکل می تواند در اثر استفاده نادرست باشد.

دمای دستگاه تصفیه آب

همان طور که گفته شد، دمای معمول برای دستگاه تصفیه خانگی معادل ۵۰psi است. در صورتی که دما بیشتر از این مقدار باشد و یا میزانی کمتر از این عدد داشته باشد، نشان دهنده وجود مشکل در دستگاه تصفیه آب شما می باشد. با مشاهده این مورد از نشانه های خرابی گیج فشار باید سریعا اقدام به عیب یابی کنید و مشکل دمای دستگاه تصفیه آب را برطرف نمایید. دما بیشتر از مقدار مذکور به این معنی است که فیلتر ممبران پر شده است و آب نمی تواند به خوبی از فیلترها عبور کند. همچنین اگر دما کمتر از این مقدار بود، یعنی فیلتر ممبران درست کار نمی کند و نیاز به تعمیر دارد.

مطلب پیشنهادی: عیب یابی و تعمیر دستگاه تصفیه آب

در واقع نمایش عددی کمتر از ۵۰psi به این معنی است که فیلتر ممبران دچار مشکل شده است یا جریان برق به شکل مطلوب به دستگاه تصفیه نمی رسد و ممکن است ترانس سوخته باشد. همچنین ممکن است پمپ تصفیه آب به خراب شده باشد. در موقعیتی که دما بالاتر از حد مجاز است هم بهتر از تجهیزات جانبی فشار خنک کننده استفاده کنید. در حقیقت علت تغییر دمای دستگاه هر کدام از موارد مذکور باشد، باید آن را سریعا برطرف کنید تا جلوی نقص فنی مانومتر را بگیرید. ضمنا توصیه می کنیم پیش از خرید هر گیج فشار دمای مجاز آن را بررسی کنید.

فشار بالای دستگاه تصفیه آب

وضعیت فشار دستگاه تصفیه آب را با استفاده از گیج فشار اندازه می گیرند. گیج فشار در برخی دستگاه ها رو کار و در برخی دیگر تو کار است. با وجود تفاوت در طراحی، اما کاربرد این دو دستگاه با هم تفاوتی ندارد. درجه گیج فشار دستگاه تصفیه آب در حالت خاموش بین ۰ تا ۲۰ است که اگر به بعد ۱۲۵ تا ۱۵۰ برسد، فشار بالای دستگاه تصفیه آب به هوزینگ ها، فیلتر ها و سایر قطعات دستگاه تصفیه آب آسیب وارد می‌کند.

کاهش فشار دستگاه هم ممکن است در اثر گرفتگی لوله ها و یا کاهش فشار آب ساختمان باشد. بنابر آنچه گفته شد، عدد نمایش داده شده بر روی گیج فشار بسیار مهم است. این قطعات با هدف مانیتور فشار سیال نصب می گردند و به علت اهمیت آن ها، در صورت مشاهده هر یک از نشانه های خرابی گیج فشار باید سریعا تعمیر شوند.

بیشتر بخوانید: تعمیر پمپ دستگاه تصفیه آب

لازم به ذکر است که در اغلب موارد رنج کاری آن ها از ماکسیسم فشار فرآیند بالاتر است. اما در حالتی که پمپ روشن یا خاموش می شود و یا شیرهای خروجی و ورودی باز یا بسته‌ می شوند و حتی وقتی سیال به صورت ناگهانی جاری می شود، فشار نسبتا بیشتری به گیج فشار وارد می شود. در واقع در مواقعی که فشار بیش از حد به شکل تناوبی به گیج فشار وارد شود، مفهوم پالس فشار مطرح می شود. در چنین شرایطی برای حفاظت از این قطعه کافی است که از تجهیزات جانبی مثل شیر سماوری یا اسنایر استفاده کنید. علاوه بر این کی توانید گیج فشار با رنج کاری بالاتر از فشار حداکثر سیستم نصب کنید تا از خرابی آن جلوگیری کنید. برای خرید این قطعه می توانید با گوارنوش تماس بگیرید.

لرزش مکانیکی

یکی از اصلی ترین علل ایجاد مشکل در فشارسنج کارخانجات، لرزش مکانیکی است که می تواند جزو نشانه های خرابی گیج فشار باشد چرا که آثار منفی را بر این قطعه بر جای می گذارد. چرا که لرزش مکانیکی باعث جابه جا شدن عقربه و دشوار شدن خواندن میران دقیق فشار و تشخیص موقعیت دقیق عقربه می گردد. علاوه بر این، در اثر لرزش مداوم دستگاه، گیج از کالیبره خارج می شود و عقربه دیگر دقیقا روی عدد صفر نمی ماند. این موضوع باعث وجود خطا در اندازه گیری مقدار فشار می گردد. توجه داشته باشید که انواع گیج فشار برای سیستم های دارای لرزش بالا طراحی شده اند. اما بهترین روش برای پیشگیری از خرابی گیج فشار در اثر لرزش، این است که از گیج فشار مدل روغنی استفاده کنید.

مشاوره رایگان پیش از خرید!

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه خرید انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی و خانگی و اطلاع از قیمت با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

گیج فشار روغنی با استفاده از روغن به کار رفته در قسمت های داخلی مانومتر، جلوی انتقال لرزش به مانومتر را می گیرد و به این ترتیب ماندگاری گیج فشار را افزایش می دهد. لرزش علاوه بر کاهش عمر گیج فشار، در مواردی باعث شکسته شدن لوله بوردون نیز می‌شود و ممکن است سیال فرآیند از گیج فشار خارج شود. در صورت مواجه شدن با  لرزش به عنوان یکی از نشانه های خرابی گیج فشار حتما آن را برطرف کنید.  زیرا می تواند منجر به شکستگی لوله بوردون و خروج سیال فرآیند از گیج فشار شود.

خورنده بودن سیال

یکی از نشانه های خرابی گیج فشار، خورنده بودن سیال می باشد. چون سال های خورنده، به گیج فشاری که در برابر خورندگی مقاوم نیست آسیب می رسانند.  در چنین شرایطی لوله های بوردون در اثر تماس با مایعات خطرناک، از بین رفته و این مایعات جاری می شوند. بنابراین انتخاب مانومتر مقاوم در برابر سیال فرآیند در افزایش طول عمر و ماندگاری فشار سنج به شدت موثر است. راه دیگر برای حفاظت از گیج فشار در مقابل خورنده بودن سیال، استفاده از دیافراگم سیل است که از ورود مایعات و گازهای سیال جلوگیری می کند.

گرفتگی گیج فشار

یکی از وضعیت های خطرناکی که می تواند در سیستم اتفاق بیفتد، گرفتگی گیج فشار است. این مشکل به ویژه در دستگاه های ی که امکان یخ زدگی یا تبلور سیال وجود دارد، به چشم می خورد. گرفتگی گیج به عنوان یکی از نشانه های خرابی گیج فشار، باعث می شود فشار سیستم به درستی نشان داده نشود. به عنوان مثال ممکن است فشار زیادی به دستگاه وارد شود اما عدد روی سیستم این مقدار را نشان ندهد. چنین شرایطی می تواند باعث مشکلات خطرناکی شود. بهترین روش برای پیشگیری از این مشکل این است که از دیافراگم سیل استفاده کنید تا از ورود ذرات معلق جلوگیری شود.

نکات مهم در نگهداری و استفاده از گیج فشار دستگاه تصفیه آب

همان‌طور که گفته شد گیج فشار یکی از قطعات مهم دستگاه تصفیه آب است که وظیفه نمایش میزان فشار آب در سیستم را بر عهده دارد. باتوجه به اهمیت این قطعه، لازم است نکاتی را در خصوص نگهداری و استفاده از آن رعایت کنید تا از عملکرد صحیح دستگاه تصفیه آب خود اطمینان حاصل کنید که در ادامه به این نکات مهم خواهیم پرداخت.

  1. گیج فشار یک قطعه حساس است و باید از ضربه و لرزش محافظت شود. برای این منظور، از قرار دادن دستگاه تصفیه آب در مکان‌های پر تردد و لرزش خودداری کنید.
  2. یخ زدگی می‌تواند به گیج فشار آسیب برساند. بنابراین در مناطقی که احتمال یخ زدگی وجود دارد، از عایق بندی مناسب برای دستگاه تصفیه آب استفاده کنید.
  3. برای جلوگیری از کثیف شدن و جرم گرفتن گیج، آن را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.
  4. به‌طور منظم فشار آب ورودی و خروجی را با استفاده از گیج بررسی کنید.
  5. در صورت نیاز می‌توانید با استفاده از شیر تنظیم فشار، فشار آب ورودی را تنظیم کنید.
  6. از گیج فشار برای مصارف دیگر مانند اندازه‌گیری فشار هوا یا گاز استفاده نکنید.
  7. دفترچه راهنمای دستگاه تصفیه آب را مطالعه کنید و به دستورالعمل‌های مربوط به گیج فشار توجه کنید.

در نهایت با رعایت این نکات، می‌توانید از گیج فشار دستگاه تصفیه آب خود به‌طور صحیح و برای مدت طولانی استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، می‌توانید با یک متخصص تصفیه آب مشورت کنید.

اقدامات لازم در صورت مشاهده علائم خرابی گیج فشار

در اولین قدم اتصالات گیج را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شل یا نشت نشده باشند. همچنین می‌توانید با استفاده از یک دستمال مرطوب، گرد و غبار و آلودگی‌ها را از روی گیج پاک کنید. اگر با بررسی اولیه مشکل حل نشد، لازم است عیب‌یابی دقیق‌تری انجام شود. برای این کار می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید. لذا متخصص می‌تواند با بررسی گیج و سایر قطعات دستگاه تصفیه آب مشکل را شناسایی و برای رفع آن اقدام کند.

اگر گیج به درستی کار نمی‌کند و فشار آب را به‌طور دقیق نشان نمی‌دهد، لازم است تعمیر یا تعویض شود. عدم کارکرد صحیح گیج می‌تواند به دلیل خرابی قطعات داخلی آن باشد. در صورت خرابی گیج، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید، البته توجه داشته باشید که تعمیر یا تعویض گیج باید توسط یک متخصص انجام شود. لذا تعمیر یا تعویض غیر اصولی گیج می‌تواند به دستگاه تصفیه آب آسیب برساند. در آخر در صورت مشاهده هرگونه علائم هشدار مانند نشت آب، تغییر رنگ عقربه گیج، یا عدم کارکرد صحیح، فوراً با یک متخصص تماس بگیرید.

نصب یا استفاده نادرست از گیج فشار

نصب یا استفاده نادرست گیج فشار نیز جزو نشانه های خرابی گیج فشار و یک تواند عمر مفید آن را به طور قابل توجهی کاهش دهد. لذا باید حتما برطرف شود. بنا بر آنچه گفته شد با نشانه های خرابی گیج فشار آشنا شدید و‌به تبعات ناشی از عدم برطرف نمودن آن پی بردید. برای رفع مشکل این قطعه می توانید با فروشگاه گوارنوش در ارتباط باشید. از همراهی شما ممنون و‌ متشکریم.

در صفحه های اجتماعی ما را دنبال کنید:

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
تمام نظرات را نمایش بده