فیلتر تصفیه آب پست کربن

فیلتر پست کربن چیست؟ کاربرد و نقش آن در دستگاه تصفیه آب + قیمت و خرید

فیلتر پست کربن برای تمیز کردن آب آشامیدنی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه املاح موجود در آب آشامیدنی بسیار بالاست، خریداری و استفاده از دستگاه های آب تصفیه کن خانگی یک امر ضروری محسوب می‌شود. اغلب افراد از این بابت نگران هستند که آب لوله کشی خانگی مملو از مواد شیمیایی و سموم مختلف است. این امر موجب شده است تا آب آشامیدنی طعم فلز داشته باشد. کلر نیز یکی از این مواد شیمیایی است که استفاده بیش از حد آن موجب نگرانی و حتی حساسیت افراد می‌شود. 

یک دستگاه تصفیه آب دارای مجموعه فیلترهای مختلفی است که هرکدام نقش مهمی در فرآیند تصفیه دارند. فیلتر کربن یکی از این فیلترهاست که نه تنها ناخالصی ها را از بین می‎برد بلکه به عنوان یک تقویت کننده برای طعم آب نیز عمل می‌کند. 

در دستگاه تصفیه آب خانگی در مراحل ۲ ، ۳ و ۵ فیلتر پست کربن تعبیه می‌گردد که فیلتر مراحل ۲ و ۳ مکمل یکدیگر هستند. اما از نظر عملکرد کمی با یکدیگر تفاوت دارند. این فیلترها هردو از گرانول‌های کربن فعال برای تمیز کردن آب استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، این فیلترها ترکیبات آلی ناخواسته مانند کلر، مواد شیمیایی، آفت کش ها و سایر ترکیبات آلی فرار ( VOC) را از آب حذف؛ بو و طعم خوبی به آب می‌دهند. در ادامه این مطلب شرح می‌دهیم که فیلتر پست کربن چیست و چه کاربرد و نقشی در دستگاه تصفیه آب دارد.

فیلتر پست کربن چیست؟

پس از فیلتر شدن آب در مراحل تصفیه RO و فیلتر فرابنفش نوع دیگری از فیلتر کربن اضافه می‌شود که پست کربن نامیده میشود. سیستم اسمز معکوس دارای فیلتر کربن در مرحله ۴ میباشد که مواد و ناخالصی را از آب میگیرد ولی در مرحله ۵ ، فیلتر پست کربن تعبیه شده است که حتی کوچکترین ذراتی که احتمال وجودشان نزدیک به صفر است را نیز به دام می‌اندازد. این مرحله از تصفیه آب به افزایش کیفیت آن کمک میکند و به عنوان یک پولیش عمل میکند زیرا طعم آب تصفیه شده را نیز بهبود میبخشد.

برای ساخت فیلتر پست کربن از ذغال پوست نارگیل با کیفیت بالا استفاده شده است که توسط فناوری منحصر به فردی برای جذب ناخالصی ها به کار میرود. کربن خالص موجود در این فیلتر، کلر و سایر آلاینده ها را تا آخرین قطره آب تصفیه شده به طور موثر حذف میکند. لازم به ذکر است که بدانید فیلتر ممبران که در مقالات پیشین به آن پرداختیم؛ قبل از فیلتر پست کربن وجود دارد و ناخالصی های آب تا حدی جذب آن میشود ولی ذغال فیلتر پست کربن موجب میشود هیچ آلاینده و موادی روی آب جای نماند.

» جهت خرید انواع فیلتر می توانید به فروشگاه گوارنوش مراجعه کنید.

انواع فیلتر پست کربن

فیلتر پست کربن دستگاه تصفیه آب از نوع خطی است و همان طور که گفتیم جایگاه آن پس از فیلتر ممبران است. این فیلتر خود شامل دو نوع است:

– فیلتر کربن پودری

– فیلتر کربن جامد

فیلتر کربن پودری مهمترین فیلتر تصفیه آب محسوب می‌شود. این فیلتر پس از فیلتر الیافی قرار گرفته و تحت عنوان فیلتر کربن گرانول نیز نامیده می‌شود. این فیلتر(GAC) پایه گیاهی دارد و از پوست نارگیل، گردو یا پسته به دست می‌آید و بسیار مرغوب هستند. فیلتر کربن پودری وظیفه حذف کلر، بو، طعم، مزه، مواد شیمیایی و غیره را بر عهده دارد. طریقه جایگذاری این فیلتر روی دستگاه تصفیه حائز اهمیت است زیرا ورودی آب از قسمت پایینی فیلتر است. فیلتر کربن پودری در دو مدل ارائه می‌شود:

– کربن پودری هوزینگی

– کربن پودری خطی

فیلتر کربن پودری هوزینگی باید درون یک محفظه فیلتر( کارتریج) باشد که جنس آن پلاستیکی است و در اصل،کربن پودری درون آن قرار دارد.

فیلتر کربن جامد جایگاه سوم در دستگاه تصفیه را به خود اختصاص داده است. این فیلتر تحت عنوان فیلتر کربن بلاک نیز نامیده می‌شود و مسئول حذف بیشتر ناخالصی‌ها و آلاینده ها است.

فیلترهای دستگاه تصفیه به ترتیب موثر تر از فیلترهای قبلی هستند و فیلتر کربن جامد نیز موثرتر از فیلتر کربن پودری است. در فیلتر مذکور هر آنچه مواد شیمیایی و آلایندگی و رسوبات باقی از فیلتر قبلی مانده باشد به دام می‌افتند. فیلتر کربن جامد نیز در دو نوع فیلتر کربن بلاک هوزینگی و کربن بلاک خطی ارائه می‌شود. معمولا استفاده از فیلتر کربن بلاک هوزینگی در دستگاه تصفیه رایج تر است. فیلترهای کربن در دستگاه تصفیه آب به عنوان فیلتر مکمل سیستم تصفیه آب اسمز معکوس استفاده می‌شوند.

چگونگی عملکرد فیلتر پست کربن

کربن فعال از مواد غنی کربن حاصل میشود. این ماده با سوزاندن مواد اولیه( چوب یا سایر منابع) در دمای بسیار بالا با عرضه محدود اکسیژن تولید میشود که موجب میشود ذغال متخلخل تر شده و شکستگی های کوچکتری در آن ایجاد شود. این شکستگی ها فشرده میشوند و زمانی که در فیلتر قرار میگیرند نقش مهمی را بازی میکنند. سپس کربن به دانه های کوچکتری تبدیل میشود که بخشی از فیلتر هستند. این گرانول ها آلاینده ها را جذب میکنند و فرآیندی سپری میشود که در آن ذرات به منافذ درون دانه های کربن فعال گیر میکند. این مفهوم بخش مهمی از ماژول تصفیه آب است که در سیستم های RO ارائه شده است. کربن فعال ذرات مختلفی چون مواد شیمیایی، رسوب کوچکتر، بو و طعم بد را ازبین میبرد. همانطور که گرانول‌ها این ذرات را از بین میبرند، پر از رسوب میشوند که نیاز است پس از مدتی استفاده، جایگزین شوند.

آیا به مشاوره رایگان پیش از خرید نیاز دارید؟

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه خرید انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی و خانگی و اطلاع از قیمت با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

کاربردهای دیگر فیلتر پست کربن

سایر مواردی که میتوان از فیلتر پست کربن استفاده کرد عبارتند از:

– فیلترهای تصفیه هوا

– مصارف صنعتی به عنوان مثال تصفیه پزشکی

– حذف ترکیبات آلی فرار در کشاورزی

– تصفیه گاز

در واقع باید گفت که وجود فیلتر پست کربن در دستگاه تصفیه و موارد فوق بسیار مفید است.

تفاوت فیلتر پست کربن با فیلتر پیش کربن

یک سیستم اسمز معکوس دارای دو فیلتر است که شامل فیلتر پست کربن و پیش کربن میشود. اما آیا میدانید چه تفاوتی بین این دو فیلتر وجود دارد؟

عملکرد: هر دو از این فیلترها دارای کربن فعال هستند و ذرات و بو بد را از آب حذف میکنند. در پیش فیلتر اکثر مواد شیمیایی، ذرات و بو بد به طور همزمان حذف میشوند و سپس آب از غشای اسمزی عبور میکند. با این حال، ممکن است هنوز هم کلر در آب باقی مانده باشد و اینجاست که وجود و عملکرد فیلتر پست کربن حائز اهمیت میشود. 

سایز: تفاوت دیگری که بین فیلترهای کربن وجود دارد مربوط به اندازه میشود. پیش فیلتر باید آلایندگی های بیشتری از آب را تحمل کند زیرا در بیشتر موارد آب مستقیما از منبع وارد میشود. در همین حال، فیلتر پست کربن فقط باید حدود ۳۰-۳۵ درصد از آب را تمیز کند. از این رو، بعید نیست که پست کربن کوچکتر باشد.

سایز گرانول: همان طور که گفتیم،پیش فیلتر باید جریان بیشتری از آب را مدیریت کند به همین دلیل ذرات یا گرانول های بزرگ تری نیز در مقایسه با پست کربن خواهد داشت. همچنین در فیلتر پست کربن، ۱۰۰ گرم کربن فعال وجود دارد ولی در پیش فیلتر این مقدار به ۲۸۰ گرم یا حتی بیشتر میرسد.

مزایا و فواید استفاده از فیلتر پست کربن

همانطور که گفته شد؛ استفاده از پست کربن، مزایا و فواید فراوانی دارد که از جمله مهم ترین آنها:

– از بین بردن بو و طعم عجیب آب

– حذف کردن حلال های آلی رنگ کننده آب که باعث بی رنگ شدن آب میشوند

– حذف کردن کلر، ذرات رسوبی کوچکتر و مواد شیمیایی باقی مانده از فیلترهای دیگر

یک فیلتر پست کربن دارای دانه های کوچک کربن فعال است که میتواند کربن فعال نارگیلی یا انواع دیگری از آن باشد. این گرانول ها معمولا بسیار کوچکتر از کربن های فیلتر پیش تصفیه کربن هستند زیرا آب ورودی به این فیلتر بسیار کمتر است. با این حال عملکردی دقیق تر و ظریف تر خواهند داشت. دمای کار فیلتر کربن چون فیلتر پست کربن معمولا حدود ۴۰ درجه سانتی گراد یا کمتر( ۱۰۴ درجه فارنهایت یا کمتر) است.

زمان تعویض فیلتر کربن

کلر موجود در آب بر عمر فیلترهای دستگاه تصفیه خانگی RO تاثیر منفی میگذارد زیرا فیلترهای کربن مسئول حذف کلر و سایر ناخالصی های آلی میباشد؛ در نتیجه عمر فیلترهای RO کاهش میابد. تعویض فیلتر کربن در فواصل زمانی معین به منظور افزایش عمر و عملکرد فیلتر ممبران توصیه ما به شماست. تعویض فیلتر کربن حداقل سالی یکبار را جزو برنامه خود قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که برای خرید فیلتر پست کربن اورجینال و با کیفیت به وبسایت فروشگاه گوارنوش مراجعه کنید.

قیمت فیلتر پست کربن

همان طور که میدانید فیلترهای متنوع با برندهای مختلف از دستگاه تصفیه خانگی در بازار موجود است که فیلتر پست کربن نیز مستثنی نمیباشد. شناسایی اصل و تقلبی بودن فیلتر بسیار حائز اهمیت است و از این رو نمیتوان قیمت دقیقی را مشخص کرد. شما میتوانید برای اطلاع دقیق از قیمت فیلترهای دستگاه تصفیه آب با کارشناسان گوارنوش تماس بگیرید. مطمئن باشید که بهترین قیمت و تضمین اصالت کالا در این فروشگاه جزو اولویت هاست و شما میتوانید خرید خود را با خیال راحت انجام دهید. 

خرید فیلتر پست کربن

وقتی نوبت به خرید و انتخاب فیلتر پست کربن میرسد، باید چند نکته را در نظر بگیرید. ابتدا باید بدانید که چه سایز از فیلتر مناسب سیستم تصفیه کن اسمز معکوس شماست. سپس با توجه به افزایش فیلترهای تقلبی در بازار، شناسایی اورجینال بودن فیلتر پست کربن کمی دشوار میشود. بنابراین تنها کاری که میتوانید انجام دهید خرید فیلتر از یک فروشگاه معتبر است. فروشگاه اینترنتی گوارنوش یکی از معتبر ترین سایت ها در زمینه فروش انواع فیلتر و دستگاه تصفیه آب خانگی فعالیت دارد. 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید: برای اطلاع از محصولات جدید و تخفیفات دوره ای گوارنوش صفحه اینستاگرام فروشگاه را دنبال کنید. 

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
2 نظرات
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
تمام نظرات را نمایش بده

سلام مطلبتون خیلی عالی و کامل بود، در واقع فیلتر پست کربن یه مقدار گیج کننده است، مرحله پنجم تعبیه پست کربن واجبه؟